Odininlapsi (Korpinkehät #1) - Siri Pettersen6

Kirja-arvio :: Odininlapsi

Kirjoittanut Jussi

Toisin kuin monille muille, minulle Odininlapsi oli pettymys. Odotin varmaan liikaa, sillä kommentit Risingshadow'ssa olivat kehuvia, käyttäjäkeskiarvo kokea tietokannassa ja kirja sai myös Tähtifantasia-ehdokkuuden. Ei romaani kuitenkaan huono ollut, se ansaitsee kolme tähteä, ja Pettersen osasi kirjoittaa ihan sujuvasti.

Ongelmana oli se, ettei Odininlapsi "sytyttänyt" missään vaiheessa, vaan jäi ns. OK-tasolle. Hahmot, maailma ja juoni olivat minusta kaikki kohtalaisia, mutta en innostunut yhdestäkään kirjan osa-alueesta. Tapahtumat oli myös helppo arvata ennakkoon, esimerkiksi Näkijään liittyvän paljastuksen tajusin jo romaanin alkupuolella. Tykkään paksuista kirjoista, mutta Odinlapsessa oli pituutta aivan liikaa tapahtumiin nähden: yli 600 sivua kovakantisena.

En aio lukea Odininlapsen jatko-osia.

Odininlapsi

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Eeva-Liisa Nyqvist. Kansi ja kartta: Siri Pettersen. Sidottu.

Fabelprisen 2014. Bokhandlerprisen-ehdokas 2013, Bokbloggerprisen for Shortlist åpen klasse -ehdokas 2013, Norjan kulttuuriministeriön esikoiskirjapalkinnon ehdokas 2014, Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend Stora ljudbokspriset -ehdokas 2015, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2016.

Hirkalta puuttuu jotain, mikä kaikilla muilla on.
Jotain, mikä todistaisi, että hän kuuluu tähän maailmaan.
Jotain niin tärkeää, että ilman sitä hän on tauti.
Myytti.
Ihminen.

Kun Hirka on viidentoista, hän kuulee olevansa ihminen, odininlapsi – hännätön olento toisesta maailmasta. Mädän kantaja. Halveksittu. Pelätty. Ja nyt myös saalistettu: joku tahtoo tappaa hänet, jotta hänen salaisuutensa säilyisi ikuisesti.

Mutta on vaarallisempiakin olentoja kuin odininlapset, eikä Hirka ole ainoa, joka on päässyt porteista sisään…

Odininlapsi on karuun pohjoiseen sijoittuva tarina, jossa kyltymätön vallanhimo, totuuden tavoittelu ja sokea usko raadollisine seurauksineen punoutuvat hengästyttäväksi, otteessaan pitäväksi seikkailuksi. Norjassa suursuosioon noussut kirja aloittaa kolmiosaisen Korpinkehät-sarjan.

Odininlapsesta sanottua:

"Siri Pettersenin Korpinkehät-trilogian ensimmäinen osa on tuleva klassikko. Olen vain harvoin, viimeksi monia vuosia sitten ollut yhtä vaikuttunut kuin nyt olen hänen kerrontansa voimasta, henkilöiden luomisen taidostaan ja visuaalisuudestaan. Tähti on syttynyt fantasiakirjallisuuden taivaalle – tähti, joka ei tule loistamaan vain jään pureman Pohjolan vaan varmasti myös koko maailman ylitse. – – Pettersen on erittäin kaukana eeppisen fantasian monista etäännyttävistä sankareista ja antisankareista, jotka vain esittävät rooliaan ja täyttävät tehtävänsä muuttumattomassa fantasiamaailmassa. Tämä on erilaista. Tämä on paljon, paljon parempaa." – Dagens Nyheter

"Vaikuttava fantasiamaailma. Ennen muuta taidokas kerronta ja tavanomaisten fantasiatehosteiden poissaolo kohottavat kirjan omaan luokkaansa fantasiakirjallisuuden runsaalla kentällä." – Verdens Gang

"Norjalaisen Siri Pettersenin Korpinkehät-trilogian avausosa Odininlapsi on ollut pohjoismaisen fantasiakirjallisuuden viime vuosien tapaus. Kehuihin onkin syytä: kerronta on sujuvaa, henkilöhahmot moniulotteisia, luotu maailma kiinnostava." – Arla Kanerva, Helsingin Sanomat

"Kirjailija Siri Pettersen rakentaa kirjassa taitavasti jylhiä maisemia ja kiehtovia valtapelejä, jotka vetävät vertoja Game of Thronesille. – – Kielessä Odininlapsi peittoaa Nälkäpelit ja Outolinnut mennen tullen." – Demi

”Yllätyksekkäitä juonenkäänteitä ja virkeää maailmankuvausta, monipuolinen seikkailukirja sinnikkäällä sankarittarella.” – Tähtifantasia-palkintoraati