Orrin ja Sydänkivi (Usvasaari #2) - Margi McAllister9

Kirja-arvio :: Orrin ja Sydänkivi

Kirjoittanut Sopu

Pidin tästä kirjasta. Juoni oli jännittävä ja vaihtelua ensimmäisestä kirjasta, Orrin, Usvasaaren sankari. Oli toki mukavaa, että kirja oli saman päähenkilön näkökulmasta, (en pidä siitä kun päähenkilöt vaihtuvat) mutta oli myös hyvä, ettei itse Orrin ole aina se päivän pelastaja. Kirjan tunnelma oli hyvä ja siihen saattoi eläytyä ja mennä mukana. Orrin oli kuitenkin erittäin pitkään vangittuna samassa paikassa ja se pitkästytti, tosin oli tylsillä hetkillä muidenkin kiinnostavien hahmojen näkökulmaa. Hyvä, että kirjasarjaa on vielä osia, joita en ole lukenut. Jos pidät ihmisten lailla käyttäytyvistä eläimistä, seikkailuista ja arvoituksista, tämä kirja sopii sinulle. Suosittelen lukemaan!

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Orrin ja Sydänkivi

Alkuteos ilmestynyt 2006. Kansi: Gary Blythe. Kuvittanut Omar Ryann. Suomentanut Helene Bützow. Sidottu.

Vallanhaluinen kapteeni Husk kannattajineen on kukistettu, Usvasaaren elämä on palannut omaan rauhalliseen uomaansa, ja eläimet valmistautuvat kruunaamaan maanpaosta palanneen Crispinin kuninkaakseen. Juuri juhlan edellä saarta suojaavan usvan läpi saapuu laivalla lähetystö, joka kertoo etsivänsä merkittyä oravaa. Merkitty orava on ennustuksen mukaan Valkosiipien saaren pelastaja, ja tuntomerkit sopivat epätavallisen vaaleaan Orriniin, mutta Orrinin uusi ystävä Juniper vaistoaa vaaran.

Orrin joutuu ansaan ja päätyy oikullisen ja arvaamattoman kuningas Hopeakoivun vangiksi kauaksi kotoa. Crispinin lähettämä retkikunta ei onnistu pelastamaan Orrinia, mutta kuningas Hopeakoivun neuvokkaat vastustajat eivät jätä häntä oman onnensa nojaan. Häikäilemätön noita Savu vaatii Orrinia itselleen, ja Hopeakoivu lupaa luovuttaa vangin hänelle ensilumen aikaan. Aika kuluu pelottavan nopeasti, ja Orrin joutuu käyttämään kaiken nokkeluutensa ja rohkeutensa päästäkseen takaisin Usvasaarelle.

Samaan aikaan Usvasaaren veli Fir havaitsee mittaamattoman arvokkaan Sydänkiven jäljennökseksi, ja aito kivi on kadonnut jäljettömiin. Usvasaaren kohtalo on jälleen vaakalaudalla, ja oikeamieliset eläimet joutuvat taistelemaan pahuuden ja ahneuden voimia vastaan.

Jatkoa teokselle Orrin, Usvasaaren sankari. Lumoava, lämmin ja jännittävä saturomaani inhimillistetyistä eläimistä ja heidän valtakunnastaan. Omar Ryannin mustavalkoinen piirroskuvitus. Trilogian käännösoikeudet on myyty lukuisiin maihin ja tarinasta on tekeillä myös animaatioelokuva.