Tarpeellista tavaraa - Stephen King7

Kirja-arvio :: Tarpeellista tavaraa

Kirjoittanut Cliffer666

Jälleen yksi melkoinen mötkäle Kingin kynästä.. Eipä mitään, niihin on totuttu. Pieni suklaapuoti tribute..? Meh.. Ehkä ei aivan. Mutta kieltämättä alkuasetelmasta tuli vahvasti se mieleen, siksi haluan mainita. Mutta ei kuitenkaan aivan niin viatonta ole meininki sitten lopulta.. Joskin alussahan se siltä saattaa vaikuttaakin. Itse asiassa juuri sitä seikkaahan siinä korostetaankin. Tai tarkemmin sanottuna tämä tarinamme päähenkilö tahtoo asiakkailleen korostaa. Mutta kun kertomuksen arkkitehti on King, voimme arvata, että pikkuhiljaa homma muuttuu vähemmän viattomaksi.. tällä kertaa likaiseksi ja suorastaan sotaiseksi. En löytänyt tästä paljonkaan aidon kauhun elementtejä, mutta eihän se ollenkaan poikkeuksellista ole, mr. King kirjoittaa mitä tahtoo. Muuten tämä vaikuttaa tyyliltään oikein perus-Kingiltä. Yliluonnollisuutta toki on, se "korvatkoon" kauhuelementtien puuttumisen. Oikein hyvä tarina, mutta en pysty arvostamaan aivan herran parhaimpien tasolle.. siltikin oikein hyvä.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Tarpeellista tavaraa

Tarpeellista tavaraa: Viimeinen tarina Castle Rockista. Alkuteos ilmestynyt 1991. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Kannen kuva: Heikki Kalliomaa. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 1992.

Mitä seuraa, kun pikkukaupungin asukkaille annetaan tilaisuus saada se mitä he kaikkein eniten haluavat – sillä ehdolla että he luovuttavat pois osan inhimillisyyttään, kieltävät omantuntonsa ja lähimmäisenrakkautensa ja suostuvat pahan välikappaleiksi?

Monet Kingin lukijat tuntevat hyvin Castle Rockin kaupungin Mainessa. Siellä Poly Chalmers pitää ompeluliikettään ja seriffi Alan Pangbornin huolena on järjestyksen ja rauhan ylläpito. Mutta nyt King sanoo Castle Rockille lopulliset jäähyväiset – tämän kirjan jälkeen sitä ei enää ole.

Kaupunkiin on saapunut uusi asukas, salaperäinen herrasmies Leland Gaunt, joka avaa kaupan nimeltä Tarpeellista tavaraa. Sen ensimmäinen asiakas on 11-vuotias Brian Rusk, ja hän löytää kaupasta juuri sen mitä kaikkein eniten haluaa: Sandy Kaufaxin baseballkortin vuodelta -56.

Viikon loppuun mennessä Gauntin liiketoimet ovat päässeet hyvään vauhtiin, sillä hän pystyy täyttämään jokaisen hartaimman toiveen, olipa se sitten kaunis Tiffany-varjostin, ketunhäntä, heittovapa, Elviksen valokuva tai pieni hopeapallo, joka vie kauheat reumakivut Polly Chalmersin käsistä.

Eikä hintakaan tunnu kovin pahalta, ainakaan aluksi – vähän rahaa vain ja pikku kepponen jollekulle toiselle.

Mutta nämä kepposet eivät olekaan niin viattomia kuin päältä katsoen näyttää. Itse asiassa ne ovat aika ilkeitä, ja sen arvaa, miten ne vaikuttavat uhriinsa. Ja vähitellen niiden seuraukset kasaantuvat kuin lumivyöry, kunnes kaikki kaupungin asukkaat ovat toistensa kimpussa kuin kissat ja koirat.

Siinä vaiheessa Gaunt siirtyy myymään aivan tietynlaista tavaraa: aseita. Meno yltyy yhä hurjemmaksi, niin ettei poliisi tahdo perässä pysyä, mutta Leland Gaunt sen kuin hykertelee pitkäsormisia käsiään…

"Vanha kauhumestari huippuvedossa, tällä kertaa yhdessä paholaismaisen taikakalujen ja loitsujen kauppiaan kanssa, joka myy tavaroitaan Castle Rockin väelle." – Kirkus Reviews