Kirja-arvio: Sudenveri

Kirjoittanut Eija - 2.5

Tarinaa kerrotaan kolmen minäkertojan näkökulmasta. Martta on ihmissusi, Lauman matriarkka, jonka päämäärä on säilyttää viimeiseen asti Lauma ja suojella sen paljastumiselta ulkopuolisille. Varga on Laumasta irtautunut nuori nainen, joka elää ihmiselämää kaupungissa. Marraskuu on Vargan rakastettu, joka on tietämätön Laumasta. Menneitä tapahtumia kerrotaan takaumien kautta.

Minä muotoisen kerronnan vuoksi, kirjassa on toistoa. Samoja tapahtumia käydään eri kertojan näkökulmasta. Juoni ei ollut itselleni niin mielenkiintoinen, että jaksoin kiinnostuneesti seurata samoja tapahtumia useaan otteeseen. Vuorotellen kerrotaan susihahmojen elämää ja vuoroin ihmissuhde kuvioita. Kirjan yhtenä sanomana on olla rohkeasti ja peittelemättä se mikä olet.

Tähtiarvioni on subjektiivinen näkemys niin kuin tapanani on antaa. Neutraali tähtimäärä ei tarkoita sitä, että kirja olisi huonosti kirjoitettu tai muutakaan. Henkilökohtaisesti en ole vaan mieltynyt juoneen, missä pääpaino on suhteissa, olivat ne suhteet susien tai ihmisten. Toinen kritiikin aihe on juonen hidas eteneminen ja toiston määrä. Minulle tarina olisi toiminut lyhyempänä kertomuksena.

Tietoa kirjasta :: Sudenveri

Jenny Kangasvuo Julkaistu: elokuu 13, 2012
Tyylit: maaginen realismi
Avainsanat: ihmissudet, kotimainen, kuvastaja-palkinto

Kansi: Ville Tiihonen. Sidottu, kansipaperi.

Kuvastaja-palkinto 2012.

Hanna on jättänyt sukunsa ja muuttanut nimensä, jotta elämä Varga-nimisenä taiteilijana ja Laumassa juoksevana sutena olisivat kaksi erillistä asiaa. Ne kuitenkin limittyvät, kun hänen ovelleen ilmaantuu Laumasta karannut nuori poika. Poika on epämuotoinen: ei aivan ihminen eikä aivan susi. Hänen kasvoistaan paljastuu Lauman koko ... (lisää)

Kauneus on kirousSadan vuoden yksinäisyysLomalla taivaastaHenkien labyrintti25. hetki (Eurooppa-sarja, #2)
Echramath, Riku
Uusin jäsen: Susa Leppänen