Kirja-arvio: Näkö

Kirjoittanut lolde

Närhitassu vaikutti aluksi niin sympaattiselta ja raasulta, mutta hahmon jatkuva kiukuttelu alkoi kyllä itseänikin jo pänniä ja olen vähän epävarma hahmon suhteen, jonka vuoksi myös kirjan arvosana ei yltänyt neloseen asti. Leijonatassu puolestaan jäi jotenkin taka-alalle, kun taas Paatsamatassu pääsi kyllä kirjassa oikeuksiinsa.

Näkö

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Nana Sironen. Sidottu.

»Tulee kolme, veresi verta, jotka pitävät tähtien voimaa käpälissään.»

Järven ympäristöön kotiutuneissa soturikissaklaaneissa on kasvanut uusi kissasukupolvi - klaanien tulevaisuuden toivo.

Myrskyklaanin on tullut aika nimittää kolme uutta oppilasta, joilla on kunniakkaat sukujuuret: Leijonatassu, Paatsamatassu ja Närhitassu ovat jalojen soturien Oravaliidon ja Vatukkakynnen pentuja. Kaikilla kolmella oppilaalla on jokin poikkeuksellinen lahja, ja klaanin päällikkö Tulitähti käsittää heidän olevan Tähtiklaanin lupaama kolmikko.

Soturioppilaissa on kuitenkin jotain salaperäistä, ja uhkaava ennustus varoittaa tulevista vaikeuksista. Klaanisyntyisten kissojen keskuudessa kytee viha muukalaisia kohtaan, ja veren virta uhkaa viedä soturilain mennessään.

Kolmikon mahti on kolmas Soturikissat-sarja. Se on jatkoa Uusi profetia -sarjalle: pääosassa on nyt kissojen seuraava sukupolvi.