Matka maan keskipisteeseen - Jules Verne6

Kirja-arvio :: Matka maan keskipisteeseen

Kirjoittanut Emelie

Matka maan keskipisteeseen oli viihdyttävä teos. Pidin erityisesti tarinan alusta, joka ansiokkaasti veti mukaan juoneen, mutta sen jälkeen homma hiukan lässähti. Minä koin varsinaisen seikkailuosuuden jokseenkin tylsäksi, ehkä odotukset olivat korkeammalla kuin mitä olisi ollut syytä. Luulen myös, että osasyy löytyy tarinan temmosta. Alku oli suhteellisen nopea, mutta keskivaiheilla ajauduttiin suvantohenkiseen menoon ja sitten jonkin aikaa ennen tarinan loppua tempo nousi taas merkittävästi. Pidän seikkailukertomuksista ja olihan Vernen ajatukset siitä, mitä maapallon pinnan alta löytyy, jänniä, mutta ei tämä kiehtonut ihan samalla tavalla kuin moni muu vastaavan genren teos.

Matka maan keskipisteeseen

Alkuteos ilmestynyt 1864.

1. laitos: Matkustus maan keskipisteeseen. Ruotsalaisesta käännöksestä suom B. Lagus. G. W. Edlund, 1879.
2. laitos: Suomentanut Arvo Airio. Kirja, 1917, 1928.
3. laitos: Lyhentäen suomentanut Matti Karjalainen. Valistus, 1966, 1967. 4. laitos: Matka maan keskipisteeseen. Suomentanut Pentti Kähkönen. Kuvittanut L. Benett. Sci-fi -sarja. WSOY, 1974. Sidottu. Myös koosteessa: Merkilliset matkat 2, WSOY 1987, 1998.

Jules Vernen vuosisadan takainen nerokas kuvitelma merkillisestä matkasta on sci-fi -kirjallisuuden klassisia huippusaavutuksia.

Matka maan keskipisteeseen alkaa professori Otto Lindenburgin kotoa, missä hän tutkii salaperäistä riimukirjoitusta. Riimukirjoituksen selvitettyään hän alkaa suunnitella matkaa ensin Islantiin ja sieltä tulivuoren kraaterin kautta maan keskipisteeseen.