Kirja-arvio: Kissa muurin läpi

Kirjoittanut Eija - 2.0

Kissa muurin läpi on Heinleinin myöhäistuotantoa. Alku lähti kohtuullisen hyvin vauhtiin ja olin siinä uskossa, että saattaisin jopa pitää kirjasta. Alkuun heitetään kehiin mysteeri, mikä enteili ajassa matkustamista ja kiinnostavaa juonta.  Tarinan minäkertoja Richard Ames aka Colonel Colin Campbell on pulp kirjailija, entinen sotasankari. Hänen seuralaisensa, pian aviovaimo, Gwendolyn Novak omaa melkein supernaisen kyvyt. Hän on neuvokas, älykäs ja lähestulkoon kaiken osaava.

Pian sai kuitenkin huomata, että juoni ei oikein etene. Yhdestä pienestä asiasta tai tapahtumasta jankataan sivutolkulla pääparin sanailujen ja humorististen sutkauksien merkeissä. Huumori on useimmiten niin väsynyttä, että ei vaan osu ja uppoa. Pääjuoni osoittautui kovin heppoiseksi, koska itse tarina hukkuu merkityksettömään dialogiin. Asioita tapahtuu ja ne jää kaihertamaan mieltä, mutta niille saadaan selvyys vasta kirjan lopulla yksioikoisesti selittämällä.

Puolessa väliä kirjaa huomasin, että kirjalla on yhtymäkohtia Kuu on julma teoksen kanssa. Jostain samankaltaisuudesta sen pani merkille, mutta viimeistään wikipedia kertoi, että teoksissa on samoja henkilöitä, puolin ja toisin sivu ja pääosissa. En pitänyt Kuu on julmasta, enkä lopulta tästäkään. Tietyt häiritsevät tekijät nousivat liian vahvasti kynnykseksi ja ärsytyksen aiheuttajaksi, jotta olisin voinut teoksesta nauttia. Miksi sitten luen Heinleinia, kun kerta ei putoa? En varmaan lukisikaan, mutta oman hyllyn kirjat on luettava vaikka järki menisi. Huono selitys -  järki on tainnut jo mennä. Hyvää tässä on se, että kirjahyllyyni jäi nyt Kissa muurin läpi mentävä aukko täytettäväksi toisella kirjalla.

Tietoa kirjasta :: Kissa muurin läpi

Robert A. Heinlein Julkaistu: 1988
Tyylit: scifi

Alkuteos ilmestynyt 1985. Suomentanut Matti Kannosto. Päällys: Herbie Kastemaa. Sidottu.

Science fictionin mestariluokkaan kuuluu yli 40 romaanillaan Robert A. Heinlein, jonka tähteyttä kuvaa muiden palkintojen kruununa hänelle myönnetty Grand Master Nebula Award.

Kissa muurin läpi edustaa vuonna 1988 kuolleen mestarin uudempaa tuotantoa. Tulevaisuudenseikkailuna siinä on jotain Tähtien sodan, ... (lisää)

Tuhat kerrosta: Huipulla (Tuhat kerrosta, #2)Kuoleman salaliitto (Eve Dallas, #8)Luciferin oppipojatSiilo (Siilon saaga, #1)Saga: Kolmas kirja (Saga, #3)
TP
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen