Kuvun alla - Stephen King9

Kirja-arvio :: Kuvun alla

Kirjoittanut LongWalk

Pelästyin hieman sivujen määrää alkaessani lukea. 1116 sivua taisi olla painoksessa. Lukukokemus oli erittäin hyvä ja pian aloituksen jälkeen olin tyytyväinen että sivuja riitti, kirja ei heti tulisi luetuksi.

En tiedä oliko lopetus paras mahdollinen, siitä lähti puoli tähteä pois (annoin 4,5 tähteä). Sanoisin että Kingistä vähäänkään pitävien tulee ehdottomasti lukea tämä kirja.

Kuten King itse loppuselityksissään toteaa, oli kirjassa poikkeuksellisen paljon hahmoja, joka osaltaan vaati hyvää keskittymistä, jos halusi pysyä kärryillä pienemmissäkin asioissa. Hyvä määrä inhoa, jännitystä ja ärsytystä.

Kuvun alla

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Sidottu.

British Fantasy -palkintoehdokas 2010.

Painajainen pikkukaupungissa.

Chester’s Millin pikkukaupungin ylle laskeutuu läpinäkyvä voimakenttä, jota ei pysty läpäisemään millään. Kupu laskeutuu niin nopeasti, että kukaan ei ehdi väistää sitä: lentokoneet lentävät päin, autot räjähtävät, ihmiset saavat ruhjeita ja perheet joutuvat toisistaan erilleen.

Dale ”Barbie” Barbara, Irakin-sodan veteraani ja nykyinen kokki, joutuu tapahtumien keskipisteeseen, kun Yhdysvaltain presidentti nimittää hänet poikkeustilan johtajaksi. Mutta kuvun ulkopuolella ei ymmärretä, mitä kaupungissa on tekeillä. Kaksinaamaisella kaupunginvaltuutetulla James ”Big Jim” Renniellä ei ole aikomustakaan luopua asemastaan Barbaran hyväksi. Päinvastoin hän käyttää tilaisuutta hyväkseen pönkittääkseen valtaansa entisestään. Kaupunkilaiset alkavat jakautua kahteen leiriin sitä mukaa kuin päivittäistarvikkeet hupenevat, ilmanlaatu heikkenee ja pikkukaupungin synkät salaisuudet alkavat nousta pintaan.

Stephen Kingin vaikuttava ja huikean jännittävä suurromaani kuvaa osuvasti pikkukaupungin olemusta, inhimillisen pahuuden eri asteita sekä sitä kuinka nopeasti päällisin puolin sivistynyt yhteisö voi ajautua täydelliseen sekasorron tilaan.

Arvosteluotteita:

”Tiukka ja energinen alusta loppuun… Niin vaikea kuin kirjaa onkin nostaa, vielä vaikeampi sitä on laskea käsistään.” – New York Times

Kuvun alla on avoimen poliittinen romaani ja samalla yksi Kingin kiehtovimmista.” – Jukka Väänänen, Apu 2011/44

King onnistuu säilyttämään jännitteen yllättävän hyvin, ja parhaimmillaan teos laukkaa kuin hirvi.” – Marika Riikonen, Hämeen Sanomat 26.1.2012

Palkitsee lukijansa kerta toisensa jälkeen ja pitää jännityksen yllä aivan viimeiseen sanaan saakka.” – Slammer 2012/1