Kolme korttia pakasta (Musta torni #2) - Stephen King7

Kirja-arvio :: Kolme korttia pakasta

Kirjoittanut Cliffer666

Matka jatkuu siitä, mihin ensimmäisessä osassa jäätiin. Roland on saavuttanut ensimmäisen kirjan tavoitteensa ja oikeastaan vasta nyt varsinainen matka kohti Tornia voi kunnolla alkaa. Heti ensimmäiseksi on huomioitava pituus, kirja on kutakuinkin tuplat ensimmäisestä. Tässä osassa keskitytään pitkälti ka-tet:in kokoamiseen, siis toisin sanoen sen joukkion, jonka kohtalo on nivoutunut Rolandin tavoitteen ja Tornin ympärille. Myös kerronnallisessa tyylissä on havaittavissa muutoksia, sekä itse tarinan realistisuudessa. Siinä missä "Revolverimies" on kirjasarjan ensimmäiseksi kirjaksi uudelle lukijalle paikka paikoin vielä sangen korkealentoista (en sano, että se olisi huono asia), ollaan tässä osassa jo hyvin kärryillä. Nythän sitä paitsi liikuutaan paljon myös ns. "meidän maailmassamme", Kingin fantasiamaailman lisäksi. Kaiken kaikkiaan hoitaa osansa kunnialla ja pitää mielenkiinnon tarpeeksi tehokkaasti yllä, että pakottaa lukijaa jatkamaan sarjan lukemista, mutta eeppisyydessä ollaan silti yhä vasta alkutahdeissa.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Kolme korttia pakasta

Alkuteos ilmestynyt 1987.

1. laitos: Musta torni II: Kolme korttia pakasta (The Dark Tower II: The Drawing of the Three). Book Studio 1993. Suomentanut Kari Salminen. Nidottu.
2. laitos: Tammi, 2005. Suomentanut Kari Salminen. Kuvitus: Phil Hale. Sidottu.

Musta torni -sarjan toisessa osassa Rolandin eteen aukeaa kolme ovea, jotka vievät hänet New Yorkiin kolmena eri aikana. Kustakin ovesta Roland vetää omaan maailmaansa yhden ihmisen. Vuodesta 1987 mukaan tulee heroiinikoukussa elävä Eddie Dean. Vuodesta 1964 matkaan tulee nainen, jonka ruumiissaa elää kaksi naista: kansalaisoikeusaktivisti Odetta Susannah Holmes sekä väkivaltainen ja viekas Detta Walker. Vuodessa 1977 oven takana piileksii psykopaattinen Jack Mort. Tarokkiennustuksen mukaa Roland kohtaa matkallaan Vangin, Varjojen Leidin ja Kuoleman. Onko Roland nyt löytänyt heidät?

Stephen Kingin Musta torni -sarja tarjoaa unohtumattoman lukuelämyksen niin fantasian, kauhun kuin scifinkin ystäville. Revolverimies Rolandin matka kohti salaperäistä Mustaa tornia muodostaa ainutlaatuisen laajan yhtenäisen kokonaisuuden, johon on luvassa kaikkiaan seitsemän osaa.