Caraval (Caraval #1) - Stephanie Garber 7.76   113

Alkuteos ilmestynyt 2017. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kannen suunnittelu: Erin Fitzsimmons ja Ray Shappell. Kannen kuvat: Shutterstock. Sidottu, kansipaperi.

Tervetuloa CARAVALIIN, peliin jossa tarut ovat totta ja totuudet tarua

Scarlett Dragna on viettänyt koko ikänsä pienellä kotisaarellaan, jossa hän asuu sisarensa Tellan ja mahtavan mutta julman isänsä kanssa. Nyt Scarlettilla on edessään isän järjestämä avioliitto, joka voi tuhota tytön suurimman unelman: päästä kerran kokemaan Caraval, kaukana Scarlettin kotoa järjestettävä jokavuotinen peli ja esitys, johon katsojat osallistuvat.

Mutta tänä vuonna kutsu Caravaliin lopulta yllättäen saapuukin. Salaperäisen merimiehen avulla Tella huijaa Scarlettin mukaan peliin, vaikka häät ovat juuri edessä. Perillä Isla de los Sueñosin saarella selviää, että Caravalin järjestäjä, mestari Legend, on siepannut Tellan. Tällä kertaa koko Caravalin juonena on nimittäin Tellan etsintä: se, joka hänet löytää, voittaa pelin.

Scarlett on kuullut, että kaikki mikä tapahtuu Caravalissa on vain taidokasta näytelmää. Hän uppoaa silti pakostakin pelin maagiseen, rakkautta ja salaisuuksia uhkuvaan maailmaan. On vaikea tietää, mikä on totta ja mikä ei. Varmaa on vain, että Scarlettin täytyy löytää Tella, ennen kuin viisi yötä kestävä peli päättyy. Tai seuraukset ovat kauheat.

Kalifornialainen Stephanie Garber rakastaa Disneylandiä, koska huvipuisto on paikka jossa hänen tarinansa voisivat herätä eloon. Garberin esikoisromaani Caraval on rikas yhdistelmä fantasiaa, mysteeriä ja kiihkeää romantiikkaa. Hurmaavan kirjan elokuvaoikeudet myytiin jo kauan ennen sen julkaisua Twentieth Century Foxille.

”Unenomainen pageturner, jossa rakkauden ja menetyksen merkitys kirkastuu kirpeästi.” – Entertainment Weekly

"Tämä kirja, voi hyvänen aika! Olen varma, että tästä tulee valtava hitti." – HaileyinBookland, Goodreads

"Ymmärrän täysin, miksi Fox on jo ostanut kirjan elokuvaoikeudet!!" – Cait, Goodreads

"Erinomainen fantasiamaailmaan sijoittuva romanttinen mysteeri." – Antti Oikarinen, Tähtivaeltaja

Risingshadow arvostelu - Niina Tolonen (Nafisan)

Kirja julkaistu helmikuu 15, 2017 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Caraval

Valenda (Caraval #2) 8.04   63
Finale (Caraval #3) 8.18   44

Nix Kharon
lokakuu 14, 2023

Pidin todella paljon kirjasta. Tyyli on runsasta ja kuvailevaa. Kirjassa on taikuutta, mysteerejä ja romantiikkaa. Kirjatrilogiasta pidin eniten tästä ensimmäisestä osasta, joka olisi toiminut yksinäänkin ilman jatko-osia.

Pinkki Lady
huhtikuu 24, 2023

Kirja oli värikäs, mielikuvituksellinen, mystinen sekä mysteerejä täynnä yksityiskohtiaan myöten!! Äänikirjan kuunneltuani kirja vaikutti tosi sekavalta enkä ajatellut jatkaa sarjan lukemista  mutta luettuani kirjan toiseen otteeseen lainattuani sen kirjastosta sain kirjasta enemmän kiinni ja aijon lukea loputkin sarjan kirjat. Kirjan juoni kuitenkin loppussa oli vähän laimea mutta omalla tavallaan hyvä.

Sara
lokakuu 15, 2022

Aivan huikea! Stephanie on osannut aivan tajuttoman hyvin kuvailla Caraval-maailman miljöötä ja sai minut aivan pelin haltioihin.
Hahmot eivät ollut niinkään mieleeni mutta se ei häirinnyt lukemista yhtään!❤️
suosittelen lämpimästi

Mömmöpöppö
joulukuu 20, 2021

lokakuu 12, 2019

Lykkäsin kirjan lukemista pitkään, mutta nyt tartuin siihen. Yllätyin positiivisesti! Oletin tämän olevan jotain outoa sirkuskuraa, mutta kirja olikin oikeasti jännä ja imaisi minut lukemaan sen melkein yhdeltä istumalta. Minulla oli kaikenlaisia teorioita miten juoni voisi edetä, mutta eihän se mennyt sinne päinkään. Tykkäsin paljon.

Celestia
helmikuu 4, 2018

Kirja oli mielestäni hyvä. Kirjan loppu ei kuitenkaan ollut niin jännä mitä toivoi tai odotti.

HourglassEyes
heinäkuu 31, 2017

Ihan luettava kunhan alkukankeudesta päästiin. Harmi vain ettei Garberjaan ole tyytynyt tekemään vain yhtä kirjaa, johon Caraval olisi kyllä pysynyt. Mutta taas on kyseessä sarjan ensimmäinen osa. Miksi kaikesta pitää tehdä sarja nykyisin?

heinäkuu 12, 2017

Voi voi, en meinannut päästä ollenkaan tähän kirjaan kiinni kun sen aloitin. Ideanahan tämä oli erikoinen, en ole tämän tyylistä varmaan lukenutkaan, mutta jotenkin tämä ei vaan vienyt minua mukanaan. Monet tästä ilmeisesti ovat tykänneet ja kirjaakin myyty yli 20 maahan, mutta se jokin tästä puuttui, jotta itse olisin huokaillut ihastuksesta. Päähenkilö oli vähän omaan makuun liian naiivi ja nössykkä, vaikka taisi hänkin saada vähän tempperamenttia kirjan loppua kohden. Tämän tarinan elokuvaoikeudetkin on vissiinkin jo ostettu, tämä saattaisi ehkä upota paremmin elokuvana koska visuaalisesti tästä saisi varmasti todella näyttävän oikean elokuvan tekijän käsissä. Tässä kirjassa oli ripaus mystisyyttä, romantiikkaa ja vähän enemmän taikuutta, niin hyvää kuin sitä pahaakin, ja tämä varmasti löytää omat faninsa, en epäile. Teos jäi vähän sellaiseen kohtaan, että voisikohan tähän olla jatkoakin tiedossa. En tiedä vaan, että jaksaisinko itse lukea enää toista kirjaa.

Anqi
kesäkuu 29, 2017

Kirjaan ei alussa oikein meinannut päästä mukaan ja vielä Caraval pelin alkaessakin tapahtumat tuntuivat vain junnaavan paikallaan. Kirjassa oli paljon ympäristön, pukujen ja muun kuvailua, joka kyllä sopi tarinan taianomaiseen tyyliin, mutta olisin kuitenkin toivonut hieman enemmän tapahtumia. Loppua kohti kirja parani kuitenkin huomattavasti, eikä kirjaa halunnut laskea käsistään. Tykkäsin siitä, että kaikki oli vähän sekavaa, eikä koskaan voinut olla ihan varma, mikä oli totta ja mikä ei.

Keskiyön kyyhkynen
toukokuu 22, 2017

Aloittaessani Caravalin en tiennyt mitä tältä kirjalta olisin odottanut. Yleensä kirjailijan esikoisromaani määrittää, tulenko lukemaan kyseisen kirjailijan muita teoksia. No, voin sanoa että olen ensimmäisenä ryntäämässä Stephanine Garberin tulevien kirjojen luo! Garber loi kirjan, joka oli aivan uusi siemaus kategoriassaan. En löytänyt tästä yhtään samankaltaisia juonen pätkiä tai henkilöitä, kuin muissa lukemissani kirjoissa.

Garaval oli täynnä mysteereitä ja arvoituksia jotka hukuttivat mukaansa. Tulevaa oli mahdoton arvata ja varjoissa välähteli salaperäisyys. Epilogi sai minut kaipaamaan jatko-osaa ja toivon, että sellainen saapuu! Garavalia ei todellakaan kannata jättää lukematta, vaikka vähän ennen loppua tarina jotenkin hieman lopahtaa, mutta kasvaa kokoon loppua kohti! Et ole lukenut seikkailua, jos et avaa Garavalia.

fangirl
kesäkuu 14, 2018