Odininlapsi (Korpinkehät #1) - Siri Pettersen 8.08   107

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Eeva-Liisa Nyqvist. Kansi ja kartta: Siri Pettersen. Sidottu. Nidottu laitos 2016.

Fabelprisen 2014. Bokhandlerprisen-ehdokas 2013, Bokbloggerprisen for Shortlist åpen klasse -ehdokas 2013, Norjan kulttuuriministeriön esikoiskirjapalkinnon ehdokas 2014, Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend Stora ljudbokspriset -ehdokas 2015, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2016.

Hirkalta puuttuu jotain, mikä kaikilla muilla on.
Jotain, mikä todistaisi, että hän kuuluu tähän maailmaan.
Jotain niin tärkeää, että ilman sitä hän on tauti.
Myytti.
Ihminen.

Kun Hirka on viidentoista, hän kuulee olevansa ihminen, odininlapsi – hännätön olento toisesta maailmasta. Mädän kantaja. Halveksittu. Pelätty. Ja nyt myös saalistettu: joku tahtoo tappaa hänet, jotta hänen salaisuutensa säilyisi ikuisesti.

Mutta on vaarallisempiakin olentoja kuin odininlapset, eikä Hirka ole ainoa, joka on päässyt porteista sisään…

Odininlapsi on karuun pohjoiseen sijoittuva tarina, jossa kyltymätön vallanhimo, totuuden tavoittelu ja sokea usko raadollisine seurauksineen punoutuvat hengästyttäväksi, otteessaan pitäväksi seikkailuksi. Norjassa suursuosioon noussut kirja aloittaa kolmiosaisen Korpinkehät-sarjan.

Odininlapsesta sanottua:

"Siri Pettersenin Korpinkehät-trilogian ensimmäinen osa on tuleva klassikko. Olen vain harvoin, viimeksi monia vuosia sitten ollut yhtä vaikuttunut kuin nyt olen hänen kerrontansa voimasta, henkilöiden luomisen taidostaan ja visuaalisuudestaan. Tähti on syttynyt fantasiakirjallisuuden taivaalle – tähti, joka ei tule loistamaan vain jään pureman Pohjolan vaan varmasti myös koko maailman ylitse. – – Pettersen on erittäin kaukana eeppisen fantasian monista etäännyttävistä sankareista ja antisankareista, jotka vain esittävät rooliaan ja täyttävät tehtävänsä muuttumattomassa fantasiamaailmassa. Tämä on erilaista. Tämä on paljon, paljon parempaa." – Dagens Nyheter

"Vaikuttava fantasiamaailma. Ennen muuta taidokas kerronta ja tavanomaisten fantasiatehosteiden poissaolo kohottavat kirjan omaan luokkaansa fantasiakirjallisuuden runsaalla kentällä." – Verdens Gang

"Norjalaisen Siri Pettersenin Korpinkehät-trilogian avausosa Odininlapsi on ollut pohjoismaisen fantasiakirjallisuuden viime vuosien tapaus. Kehuihin onkin syytä: kerronta on sujuvaa, henkilöhahmot moniulotteisia, luotu maailma kiinnostava." – Arla Kanerva, Helsingin Sanomat

"Kirjailija Siri Pettersen rakentaa kirjassa taitavasti jylhiä maisemia ja kiehtovia valtapelejä, jotka vetävät vertoja Game of Thronesille. – – Kielessä Odininlapsi peittoaa Nälkäpelit ja Outolinnut mennen tullen." – Demi

”Yllätyksekkäitä juonenkäänteitä ja virkeää maailmankuvausta, monipuolinen seikkailukirja sinnikkäällä sankarittarella.” – Tähtifantasia-palkintoraati

Risingshadow arvostelu - Ella Peltonen (Dyn)

Kirja julkaistu elokuu 11, 2015 (Jalava)
Alkuperäinen nimi 'Odinsbarn'
Käännetty englanniksi Odin's Child
Tietoja muokattu helmikuu 13, 2024

Korpinkehät

"Korpinkehät-trilogiasta on tullut ilmiö: se on noussut fantasian yleensä sivuuttavien päivälehtien palstoille ja sarjakuvien aiheeksi ja kasvattanut laajan, innokkaan fanijoukon. Kotimaassaan Norjassa sarjan kirjat ovat niittäneet merkittäviä palkintoja."

Odininlapsi (Korpinkehät #1) 8.08   107
Mätä (Korpinkehät #2) 7.50   69
Mahti (Korpinkehät #3) 7.88   50

DorothyD
elokuu 13, 2017

Olipas hyvä! Ja koukuttava!

Aluksi ärsytti, kun moni asia tuntui niin epäselvältä. Esim.se mitä henkilöt ovat, tai mitä eroa on mainituilla yminväellä ja odininsukuisilla, minkälainen kyky henkilöille tärkeä syleily onkaan... saattoi toki vaikuttaa, että luin e-kirjana, joten takakansia ja sivuja ei noin vain selailtu. Mutta kun kysymysmerkkinä vain luki kirjaa, niin kohta huomasi, että kysymyksiin alkoi tulla vastauksia ja ettei kirjaa voinut kesken jättää! Ei mitään simsalabim- taikoja, mutta yliluonnollista silti..

Jussi
maaliskuu 19, 2017

Toisin kuin monille muille, minulle Odininlapsi oli pettymys. Odotin varmaan liikaa, sillä kommentit Risingshadow'ssa olivat kehuvia, käyttäjäkeskiarvo kokea tietokannassa ja kirja sai myös Tähtifantasia-ehdokkuuden. Ei romaani kuitenkaan huono ollut, se ansaitsee kolme tähteä, ja Pettersen osasi kirjoittaa ihan sujuvasti.

Ongelmana oli se, ettei Odininlapsi "sytyttänyt" missään vaiheessa, vaan jäi ns. OK-tasolle. Hahmot, maailma ja juoni olivat minusta kaikki kohtalaisia, mutta en innostunut yhdestäkään kirjan osa-alueesta. Tapahtumat oli myös helppo arvata ennakkoon, esimerkiksi Näkijään liittyvän paljastuksen tajusin jo romaanin alkupuolella. Tykkään paksuista kirjoista, mutta Odinlapsessa oli pituutta aivan liikaa tapahtumiin nähden: yli 600 sivua kovakantisena.

Keskiyön kyyhkynen
joulukuu 2, 2016

Tämä teos nousi yhdeksi lempikirjoistani, kun sitä luin. Hirka on itsepäinen ja tulinen sielu, joka ulkopuolisuudestaan huolimatta näkee maailman kulkua. Rime taas luo itsestään vaikutusvaltaisen ja voimakkaan kuvan. Tarinan alku ei ollut kiinnostavin, mutta uppouduin siihen pikkuhiljaa. Oikein mukavaa ja mielenkiintoista luettavaa.

Emelie
elokuu 1, 2016

Mukaansa tempaava ja kiehtova tarina, jota ei olisi malttanut laskea käsistään. Joskus pitkissä tai pitkähköissä kirjoissa minulla on se ongelma, että ensimmäiset noin 70-100 sivua tökkivät ja sitten innostun, mutta nyt olin kiinni tarinassa heti alun jälkeen, ja se innostus kantoi ihan loppuun asti. Suurin kunnia tästä menee Hirkalle, joka on toimelias hahmo ja joka ei jäänyt juurikaan missään vaiheessa surkuttelemaan tilannettaan. Kiitosta myös kirjan juonelle, jossa oli mutkia ja toimintaa heti alusta alkaen.

petturi
heinäkuu 13, 2016

Tämä kirja sai minut palaamaan taas fantasiahyllyille muutaman vuoden jälkeen. Jotain freesiä tässä oli, ehkä ympäristö. Ensimmäinen sivu, jossa kerrottiin, että kirja on "omistettu" ulkopuolisille, sai kyyneleitä silmiin. Imaisi kivasti mukaansa ja odottelen josko saisin jatko-osan käsiini.

Weadow
heinäkuu 6, 2016

Törmäsin tähän kirjaan ensimmäisen kerran kirjakaupassa ollessani ja ihastuin sen kiehtovaan kanteen. Se on omalla tavallaan kaunis ja puhutteleva. Samoin on kirjan sisältökin. Odininlapsesta välittyi aivan ainutkertainen tunnelma ja en olisi malttanut laskea kirjaa käsistäni hetkeksikään. Aivan upea kokonaisuus!

Eija
huhtikuu 29, 2016

Kivasti punottu juonikuvio, jossa ilmeni edetessään kokoajan uutta. Heränneisiin kysymyksiin saatiin vastauksia pikkuhiljaa. Mihin suuntaan tarinaa kuljetetaan ei voinut arvata ennalta. Pienenä miinuksena varsinkin kirjan alkupuolikkaassa oli jonkin verran toistoa. Sen pani merkille, mutta en kokenut sitä kuitenkaan suureksi haitaksi. Oikein mukaansatempaava aloitus sarjalle.

Puolikuu
maaliskuu 8, 2016

Odininlapsi on niin kehuttu, että olisin halunnut pitää siitä enemmän kuin lopulta pidin. Tarinan sijoittaminen pohjoiseen oli ratkaisu, josta tykkäsin ja Pettersen sai mielestäni miljöön tuntumaan oikeasti karulta. Hirka on virkistävä hahmo siinä, ettei hän ole valittu tms. ihmelapsi. Sen sijaan hän on varsin pelokas (tosin sanavalmis ja suorasanainen) ja suhtautuu ihmisten kuolemaan sen ansaitsemalla vakavuudella.

Poliittinen järjestelmä (Neuvosto) vaikutti minusta vähän turhan kevyeltä. Näin muuten teoksessa oli tuotu hyvin yhteiskuntakritiikkiä. Oletettavasti yhteiskunnallisia aiheita käsitellään myös trilogia seuraavissa osissa. Minun kohdallani loppukliimaksi jäi vähän vaisuksi ja syystä tai toisesta viimeiset sata sivua ei jaksanut enää innostaa. Kirjassa tapahtuu lopulta monia isoja asioita ja näitä olisi voinut käsitellä hieman hitaamminkin.
Wanderer
marraskuu 26, 2015

Hämmästyttävä kirja. Juuri Odininlapsen kaltaisia kirjoja minä haluan lukea.

Tuntui kuin kirjassa olisi ollut kaikki kohdallaan, maailma, juoni, henkilöt, harvoin tulee tällaisia teoksia vastaan. Tarina oli niin monimuotoinen ja kokonaisvaltainen, ettei sen olisi halunnut loppuvan. Yminmaa on periaatteessa melko tyypillinen fantasiamaailma, mutta silti se oli niin vaikuttava ja erilainen. Pettersen on jotenkin onnistunut kuvailemaan ja kertomaan kaikki pienetkin asiat, ilman että kerronta olisi käynyt missään vaiheessa tylsäksi. Uskomatonta, ei voi kuin ihmetellä miten joku on pystynyt luomaan tälläisen tarinan. Henkilöiden ja paikkojen kuvailu oli jotenkin niin hienovaraista, että kirjan edetessä huomasi tietävänsä, millainen mikäkin paikka oli ja miltä henkilöt näyttivät, vaikka tuntui, ettei sitä edes ollut kerrottu.

MustaParonitar
marraskuu 11, 2015

Tää kirja on täydellinen. Ei lisättävää.

Fictionholic
marraskuu 9, 2015

Vau. Ei tästä osaa muuta sanoa. Tai osaahan sitä, muttei niin, että kirja saisi ansaitsemansa kunnian. Mutta yritetään. Kerronta oli upeaa ja mukaansatempaavaa. Erityisen kiinnostavaksi kirjan teki se, että se poikkesi niin paljon vanhasta ja totutusta! Ei vampyyreja, ihmissusia, haltioita tai muita fantasiahahmoja ja -örkkejä, vaan yrminväkeä! Ja näin suomalaiselle karu pohjola tuntuu hienolta maailmalta, luontevalta kuvitella. Myönnän lukeneeni ehkä liikaa USAhan sijoittuvia kirjoja ja siksipä tämä olikin ihana piristys! Kiehtova juoni, ei tylsän ennalta-arvattava. Ihania hahmoja joihin samastuu ja rakastuu ja jotka saavat sinut kyseenalaistamaan maailmaa niinkuin sinä sen näät! Hahmoista ja heidän suhteista ja VARSINKIN kirjan lopusta voisin paasata vaikka kuinka kauan, mutta jätetäänpä se jokaiselle itse koettavaksi. Suosittelen ehdottomasti jokaiselle! Ei muuta kuin odottamaan seuraavaa osaa!

HourglassEyes
syyskuu 1, 2015

Kerrassaan mahtava uusi kirja, tarina ja maailma. Pohjoismainen karuus yhdistettynä uskottavaan kuvitteellisen Yrminmaahan. Jotenkin tästä vain sai ihan äärettömän hyvät vibat! Kiehtovaa kerrontaa aikuiseen makuun, poliittista juonittelua ja jännitystä. Odotan jatkoa innolla!

en käytä tiliä enää
maaliskuu 15, 2018