Kirja-arvio: Kullervon tarina

Kirjoittanut Kuunliekki - 2.5

Antaisin tälle kaksoisarvosanan jos voisin. Itse Kullervon tarinalle 3 tähteä, muulle jota oli puuduttavan paljon 2 tähteä. Arvosana tulee siis näiden yhdistelmästä ja yleisestä lukukokemuksesta. Olen hieman pettynyt siihen että itse tarina käsitti kirjasta niin pienen osan. Tietenkään se ei ole kirjan tekijän vika, jos Tolkien ei tarinasta pidempää ja valmiimpaa ole kirjoittanut, mutta ehkä nimeksi olisi voinut laittaa esim. 'Kullervon tarina ja tutkielma sen vaikutukista myöhempään kirjallisuuteen' koska sitä se aika lailla oli. Ja tämä tutkielma osa oli hyvin suurelta osin aika puisevaa luettavaa, minkä vuoksi näinkin lyhyen kirjan lukemisessa meni hämmästyttävän pitkään.

Tietoa kirjasta :: Kullervon tarina

J. R. R. Tolkien, Verlyn Flieger Julkaistu: syyskuu 21, 2016
Tyylit: fantasia, kirjallisuudentutkimus
Avainsanat: suomalainen kansanperinne

Toimittanut Verlyn Flieger. Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentaneet Kersti Juva, Jaakko Kankaanpää ja Alice Martin. Suojapäällisen kuva: J. R. R. Tolkien. Sidottu, kansipaperi.

Esipuheen, johdannon ja luvut ”Johdanto esseihin”, ”Kalevalasta eli Sankarien maasta”, ”Kalevala”, ”Tolkien, Kalevala ja Kullervon tarina” suomentanut Jaakko Kankaanpää. Luvun ”Kullervon (Kalervonpojan) tarina” suomentanut Kersti Juva ja Tolkienin säkeet suomentanut Alice Martin. Teos ... (lisää)

Zarazethin avaimetLumottu taikasauva (Tarinoita Keijupoukamasta, #2)Ikimetsien sydänmailla (Metsän kansa, #1)Onnellinen prinssi ja muita tarinoitaNoidan laulu (David & Larissa, #4)
Jukuke, yarskiss
Uusin jäsen: Fin