Oryx ja Crake (MaddAddam-trilogia #1) - Margaret Atwood6

Kirja-arvio :: Oryx ja Crake

Kirjoittanut Emelie

Tämä oli helppolukuinen teos, mutta ei oikein saanut minua mukaansa. Lumimies oli sinänsä ihan symppis hahmo, mutta en jaksanut kiinnostua Oryxista ja Crakesta, mikä olisi ollut jokseenkin oleellista tarinan kannalta.

Oryx ja Crake

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Kristiina Drews.

1. painos: Otava, 2003. Otavan kirjasto. Sidottu, kansipaperi.
3. painos: Loisto, 2004. Nidottu. 4. painos: Otava, 2010. Nidottu.

Booker-palkintoehdokas 2003, Governor General's Literary Award -palkintoehdokas 2003, The Giller Prize -palkintoehdokas 2003, vuonna 2019 The Guardianin listalla The 100 best books of the 21st century sijalla 50.

Booker-palkitun tarinankertojan hätkähdyttävä romaani geeniteknologian vaaroista ja siitä, mitä tapahtuu, jos kehitys riistäytyy käsistämme.

Meren rannalla harhaileva Lumimies saattaa olla maailman ainoa eloon jäänyt ihminen. Seuranaan hänellä on heimo kuvankauniita klooneja, jotka syövät ruohoa, parittelevat vain kiima-aikoina ja palvovat jumalinaan Oryxia ja Crakea.

Kauan sitten Lumiehen nimi oli Jimmy ja hän kuului ystävänsä Craken kanssa hyväosaiseen eliittiin, joka asui biotekniikan suuryhtiöiden rakennuttamissa eristetyissä Piireissä. Muualla, ilmastonmuutosten, epidemioiden ja eriarvoisuuden riuduttamilla rahvaanmailla, elämä oli kaoottista.

Tässä geeniteknologian hallitsemassa maailmassa keinoruoat, uudet eläinristeymät ja ihmisten varaosia kasvattavat gemakot olivat arkipäivää, eikä toisinajattelijoita hyväksytty.

Kiehtovalla mutta vaarallisella tavalla Crakella oli edessään huikea ura geeniteknologian nerona. Hänen suunnitelmansa uudesta uljaasta maailmasta kietoutuivat niin Jimmy kuin salaperäinen Oryx, molempien miesten rakastettu.

Sitten jokin meni pahasti vikaan – ja Lumimies on ainoa joka tietää mikä.

Margaret Atwoodin utopia pohjautuu hiuksianostattavalla tavalla todellisuuteen, joka on meille liiankin tuttu. Olemmeko jo matkalla Oryxin ja Craken maailmaan?