Joutomaa (Musta torni #3) - Stephen King8

Kirja-arvio :: Joutomaa

Kirjoittanut Cliffer666

Kolmannen osan kuluessa käy selväksi, että mitä pidemmälle matka etenee, sitä eeppisemmäksi tarina käy ja suuremmaksi mittasuhteet kasvavat. Myös tunnelma syvenee. Huomioitava piirre on myös Rolandissa yhä enemmissä määrin esiintyvät inhimmilliset piirteet. Joo, tokihan on ollut alusta lähtien tiedossa, että hän on pelkkä ihminen, mutta tähän saakka hahmo on esiintynyt varsin myyttisenä, luoksepääsemättömänä ja "kylmänä", tämä kirja tuo omalta osaltaan tarinamme keskushenkilöön mm. tunteellisuutta ja haavoittuvuutta. Itse juonen kulusta ja sen yksityiskohdista onkin tarkemmin turha puhua, minä en tykkää kirjoittaa spoilailevia arvosteluita. Anyway, selvästi sarjan vahvinta antia tähän mennessä, eikä päästä lukijaansa otteestaan - pakottava tunne, että tarinaa on yhä jatkettava seuraavaan osaan säilyy vahvana.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Joutomaa

Alkuteos ilmestynyt 1991.

Kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (kauhuromaanit) 1992.

1. laitos: Musta torni III: Joutomaa (The Dark Tower III: The Waste Lands). Suomentanut Kari Salminen. Book Studio 1993. Nidottu.
2. laitos: Tammi, 2005. Suomentanut Kari Salminen. Kuvitus: Ned Dameron. Sidottu.

Musta torni -sarjan kolmannessa kirjassa revolverimies Rolandin matkakumppaneina ovat Eddie ja Susannah Dean, jotka saavat huomata, että jotain on pahasti vialla. Vaikuttaa siltä, kuin Roland olisi vääjäämättä tulossa hulluksi. Hänen muistinsa on jakautunut kahtia. Jake, toisen maailman asukki joka on kuollut jo kahdesti, ei jätä Rolandin mieltä rauhaan. Hän pyrkii takaisin Rolandin luo, mutta ensin on löydettävä avain maailmojen väliseen oveen.

Rolandin ja hänen joukkionsa matka kulkee suuren metsän ja avarien tasankojen poikki aavemaiseen Ludin kaupunkiin, joka oudolla tavalla muistuttaa New Yorkia. Maailmaa koossa pitävä Säde kulkee Ludista joutomaan halki suoraan kohti Mustaa tornia, ja Sädettä pitkin kulkee pirullinen, arvoituksia rakastava juna nimeltä Blaine...

Stephen Kingin Musta torni -sarja tarjoaa unohtumattoman lukuelämyksen niin fantasian, kauhun kuin scifinkin ystäville. Revolverimies Rolandin matka kohti salaperäistä Mustaa tornia muodostaa ainutlaatuisen laajan yhtenäisen kokonaisuuden, johon on luvassa kaikkiaan seitsemän osaa.