Suuri purskitsa

@ Philip Ridley
Suuri purskitsa - Philip Ridley 7.00   9

Alkuteos ilmestynyt 2002. Kuvittanut Stephen Lee. Suomentanut Jaana Kapari. Sidottu.

Milo Kick on 13-vuotias irokeesitukkainen kiukunpesä, jonka äiti lähettää viilentämään tunteitaan täysihoitolaan Englannin myrskyiselle länsirannikolle. Kun Milo menettää hermonsa, raivoisa ärripurri valtaa hänet: ampparit purskuu! Ampparit purskuu!

Vaikka Milo varautuu pahimpaan, perille päästyään hän tutustuu vielä itseään ihmeellisempiin ihmisiin.

Toinen majataloa pitävistä äidin vanhoista ystävistä on Dee Dee Six – piinallisen tarkka nainen, joka ottaa kaiken kirjaimellisesti ja luottaa kaikessa ainoastaan järkeensä ja logiikkaan.

Hänen täydellinen vastakohtansa on Cressida: sokea, aivan liian ylipainoinen romantiikan ystävä, joka odottaa unelmiensa prinssin saapuvan noutamaan hänet minä päivänä hyvänsä.

Täysihoitolan liepeillä hiippailee myös karski ja eriskummallinen kapteeni Jellicoe, joka karjuu aaltojen keskellä kostoaan Suurelle purskitsalle.

Ja mikä ihme on Suuri purskitsa?

Sen saa selville vain lukemalla. Tutustuessaan uusiin ystäviinsä Milo pääsee lähemmäksi arvoitusta, jonka selvitessä kaikki onkin toisin kuin aluksi näytti.

Philip Ridley on brittiläinen kirjailija, joka tunnetaan myös elokuvistaan (Lapsuuden loppu), näytelmistään ja käsikirjoituksistaan. Aiemmin hänen laajasta tuotannostaan on suomennettu muun muassa teokset Dakota, Kasper Kimalluksen kaupungissa ja Graffitikid. Suuren purskitsan on kuvittanut Stephen Lee.

Kirja julkaistu 2003 (WSOY)
Alkuperäinen nimi 'Mighty Fizz Chilla'
Tietoja muokattu tammikuu 28, 2013
Muita teoksia kirjailijalta Philip Ridley
Riitojen kirja 6.70   10

skits0nasti
tammikuu 26, 2012

Kirja oli hyvin mielikuvitukseikas fantasiakirja. Juoni oli looginen, mutta ei ennalta-arvattava. Pidin kirjasta, koska kirjailija oli käyttänyt erittäin paljon mielikuvitusta. Paljon muuta sanottavaa kirjasta ei taida olla, mutta sitä oli silti ihan kiva lukea (8

Jäniskeisari
heinäkuu 16, 2008

En muista kirjasta paljoakaan, siitä kun on niin kauan kun sen luin, arviotani ei siis pidä ottaa täysin vakavissaan. Mutta muistaakseni kirja oli jotenkin hämärä ja juoni sekava. Enkä pitänyt loppuratkaisusta. Mutta en nyt ihan pohjaan asti haukukaan kyseistä teosta.

Elenna
Elenna