Lasipalatsi (Throne of Glass #1) - Sarah J. Maas7

Kirja-arvio :: Lasipalatsi

Kirjoittanut wispie

Jon Snow on vielä aika kaukana.

Hyvää viihdettä, mutta hiukan likaa teinifantasian kliseitä ollakseen "amazing". Jos olet lukenut valinta- sarjaa (Valinta), ja pitänyt sitä ok-hömppänä, vaihda heti tähän.

Celaenan salamurhaajataitoja ja ennen kaikkea taipumuksia ei nähdä loppujen lopuksi kovinkaan paljoa. Alussa hän pyörittelee päässään eri pako- ja murhaamisskenaarioita kiitettävästi, mutta se poistuu loppua kohden. Hän ottelee hyvin, mutta onko kilpailussa otteleminen _sala_murhaamista...

Celeana on ylpeä ja pinnallinen, vähän ailahtelevainen ja eloisa teini. Tätä kuitenkin ihan virkistävällä tavalla. Ihan miellyttävä hahmo -etenkin jos jatkossa tajuaa pinnallisuutensa olevan aika typerää. Mutta kirjan mittaan hän ei vaikuta juuri ollenkaan salamurhaajalta. Salamurhaajakoulutus on vain jonkinlainen syy saada kätevästi taistelutaitoja ja syy joutua vankilaan ja sieltä tähän tilanteeseen. Tai miten sen nyt sanoisi - Celaena ei vaikuta siltä, että olisi elänyt sellaista elämää mitä on elänyt. Ja epäuskottavuutta lisää hänen kiinnostuksensa Dorianiin. Dorian ja Celaena eivät vaikuta yhteensopivilta etenkään Celaenan taustaa miettien, ja jos he päätyvät lopussa yhteen kuten olen aavistellut, olen pettynyt.

Kilpailun osanottajiin olisi voinut myös paneutua paremmin. Voi olla, että niin tapahtuu jatkossa, mutta nyt he vaikuttivat hyvin kiiltokuvilta. Ottaen huomioon, että monilla oli kilpailussa kuitenkin paljon pelissä, tunteita tuntui hyvin vähän.

Mutta siitä huolimatta luin kuitenkin loppuun asti yhden päivän aikana ja pidin siitä. Kirja oli melko paksu, mutta tylsiä hetkiä ei oikeastaan ollut. Rytmi toimi. Kirjasarjan suhteen ollaan hyvällä pohjalla, mutta jatko näyttää, edetäänkö tällä tähtimäärällä vai romahdetaanko pohjamutiin. Odotan innolla seuraavaa.

Toivoen, että kirjoja lakataan markkinoimasta verraten niitä parempiin kirjoihin,

Wispie

ps. Mutta se koira, se koira oli niin turha??

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Lasipalatsi

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Sarianna Silvonen. Kartta: Kelly de Groot. Kannen kuvitus: Alessandro Taini. Sidottu, kansipaperi.

KAHDEN MIEHEN RAKASTAMA
KOKO VALTAKUNNAN PELKÄÄMÄ
HEIDÄN AINOA TOIVONSA

Adarlanin hovin valtaistuinsaliin astelee pahamaineinen salamurhaaja. Hän ei ole tullut tappamaan julmaa kuningasta, vaan hän on siellä lunastaakseen vapautensa. Jos hän päihittää taistelutaidoillaan 23 varasta, salamurhaajaa ja soturia, hänet vapautetaan orjatyöstä suolakaivoksilta ja hänestä tehdään Kuninkaan Miekka. Hänen nimensä on Celaena Sardothien, ja hän on 18-vuotias nuori nainen.

Kruununprinssi saa Celaenan raivoihinsa. Kuninkaallisen vartioston kapteeni ottaa hänet suojatikseen. Kaukaisen maan prinsessasta tulee hänen ystävänsä. Mutta linnassa lymyää jotain hyvin uhkaavaa, ja Celaenan kilvoittelu vapaudesta muuttuu selviytymiskamppailuksi. Hänen on käytävä taisteluun pahan kitkemiseksi ennen kuin se tuhoaa hänen maailmansa. Onko taikuus sittenkään kadonnut valtakunnasta?

Lasipalatsi on ilmiömäisen Throne of Glass -fantasia­sarjan avausosa.

"Yhdistelmästä kepeyttä, raakuutta ja fantasiaa syntyy rikas vaihtoehtotodellisuus, jonka kirkkaimpana tähtenä loistaa sähäkkä nuori nainen." – Kirkus Reviews

"Tamora Piercen ja George R. R. Martinin fanit: tarttukaa tähän kirjaan! Salamurhaaja-sankarittaren kasvu ja moniulotteiset sivuhahmot ovat upeita." – RT Book Reviews, Top Pick

"Pakollista luettavaa eeppisen fantasian ystäville." – USA Today

"Game of Thronesin ja Nälkäpelin fanit tulevat rakastamaan tätä!" – Colleen Houck, kirjailija

”Sarah J. Maasin Throne of Glass – Lasipalatsi oli varmasti yksi vuoden 2017 parhaita suomennettuja nuorten fantasiateoksia.” – Kansan Uutiset

Kirjatraileri Youtubessa.