Tuulen avain - Stephen King7

Kirja-arvio :: Tuulen avain

Kirjoittanut Cliffer666

Koko sarjan seitsemine osineen oltua jo vuosia kirjoitettuna ja julkaistuna, King päätti kynäillä siihen vielä yhden lisänäytöksen. Tämä on teemaltaan hyvin pitkälti sarjan tapahtumien suhteen kronologisesti edellisosan (IV) kaltainen. Kyseessä on täysin erillinen, sarjan pääjuonesta riippumaton väliosa menneisyydestä, takaumaa Rolandin nuoruudesta, kuten Velhokin on. Mikä tästä tekee erilaisen kyseiseen opukseen verrattuna, on ensinnäkin kirjan paksuus, se on vain n. reilu kolmannes Velhosta. Toisekseen, tämän sisältämä tarina (tai oikeastaan kaksi tarinaa) ei tuo mitään niin merkittävää itse sarjan pääjuonikuvioon lisää. En siis toki tahtoisi sanoa, että kyseessä on turha teos, tokihan sen ilolla ottaa vastaan ja lukee, kun kerran herra King päätti tarjota vielä vähän lisää makeaa extraa sarjaan. Kirjan sisältämät, tavallaan sisäkkäiset pari tarinaa, ovat varsin mukavia luettavia sarjan faneille, mutta eivät yllä eeppisyydessään Velhon rinnalle. Joka tapauksessa, eihän tämäkään ole lainkaan hullumpi teos.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Tuulen avain

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Kannen kuva: Rhett Podersoo. Sidottu, kansipaperi.

Musta torni -sarjan uudessa osassa Roland Deschain johtaa ka-tetiaan – Eddietä, Susannahia, Jakea ja Oi-mäyriäistä – pelastamaan Mustaa tornia. Joukkio kuitenkin kohtaa kesken matkaansa myrskyn ja joutuu keskeyttämään kulkunsa. Ka-tetin pitäessä suojaa vihurilta Roland kertoo heille kaksi kummallista tarinaa.

Kun Roland oli vasta nuorukainen, hänen isänsä lähetti hänet tutkimaan lähistöllä sattuneita surmatöitä. Roland löytää verijälkiä, jotka osoittavat tappojen olevan verenhimoisen haljasmiehen, muotoaan muuttavan ihmispedon, tekosia. Haljasmiehen hyökkäyksestä on selvinnyt vain nuori Bill Streeter. Roland yrittää rauhoitella poikaa kertomalla tälle tarinan, jota hänen äitinsä oli aikoinaan kertonut iltasaduksi. Satu on nimeltään Tuulen avain. ”Ihminen ei ole koskaan liian vanha kuulemaan satuja. Mies tahi poika, tyttö tahi nainen, ei ole koskaan liian vanha. Me elämme niitä varten”, Roland sanoo Billille.

Revolverimies Rolandin matka kohti salaperäistä Mustaa tornia muodostaa ainutlaatuisen laajan yhtenäisen kokonaisuuden, jonka Tuulen avain itsenäisenä osana täydentää. Tapahtumat sijoittuvat osien 4 ja 5 väliin.

"Stephen Kingin Tuulen avain aukoo häikäiseviä ovia." – USA Today