Enpä ole aikoihin lukenut mitään yhtä kaunista kuin Siiri Enorannan Surunhauras, lasinterävä! Erityisesti vaikutuksen teki Surukauriin saaret, saarten kansa ja heidän uskomusjärjestelmänsä ja siihen liittyvä problematiikka. Jos näet kauriin vain vilahdukselta, vältyt suurilta suruilta. Mutta jos näet kauriin tarkemmin, ehkä jopa uppoat sen suuriin tummiin silmiin, saat elämässäsi kokea myös suurta surua. Vähän kuin elämä itse, useimmiten kaikelle suurelle ja kauniille antautuminen tuo mukanaan myös surua.

Kirjassa oli siis kaunista symboliikkaa. Henkilöt olivat nautittavan moniulotteisia, jokainen joutui kehittymään tapahtumien myötä. Henkilöiden tarpeet ja tunteet olivat myös mukavan moninaiset. Pidin paljon kirjailijan tavasta käsitellä valtaa, hyväksikäyttöä ja yksipuolisia tunteita. Innoittavaa oli tapa, jolla henkilöt jättivät epätyydyttävät elämäntilanteet taakseen ja uskalsivat ottaa vastaan uutta.

Kirjan käsittelemät teemat ovat suhteellisen painavia mutta ne on puettu antoisan juonen lomaan. Kaiken kruunaa kirjailijan sujuva kieli. Onko kirja sitten nuortenkirja? En tiedä. Suosittelisin itse sitä nuorelle aikuiselle/aikuiselle. Ainakaan siihen ei kannata tarttua jos kaipaa vain vauhdikasta seikkailua. Se on sitäkin mutta paljon muutakin. Kirja on nimensä mukaisesti hauras mutta se myös viiltää. Kuten elämä.

Tietoa kirjasta :: Surunhauras, lasinterävä

Siiri Enoranta Julkaistu: elokuu 7, 2015
Avainsanat: kotimainen

Sidottu.

Kuvastaja-ehdokas 2016

Ja heitä kaikkia ajoi rakkaus.

Sarastuksen palatsi kuhisee valtapelejä ja pieni paholaislapsi keittelee myrkkyjään. Prinsessa Sadeialla on pakkomielle, joka uhkaa koko valtakuntaa.

Sarastuksen Lasinkirkas Sadeia on vasta kuudentoista, mutta hän on hallinnut vuosia yksinvaltiaana maataan. Hänen on pidettävä kaikki langat käsissään ja kaikkien on taivuttava hänen tahtoonsa.

Valtameren takana ... (lisää)

Tamin tulikoe (Lohikäärmeratsastaja, #2)Auringon polku (Soturikissat: Klaanien synty, #1)Loitsun voima (Koutamäen noita, #2)Näkö (Soturikissat: Kolmikon mahti, #1)Yhdeksän maailman sankarit
Ruska, LordStenhammar
Uusin jäsen: Ruska