Kirja-arvio: Suden veli

Kirjoittanut Lumihiutale - 4.5

Kirja tempaisi heti mukaansa, sillä jo alussa alkoi tapahtua.

Nautin siitä, kuinka luonnonläheinen tämä kirja oli.Puilla oli oma energiansa, klaaneilla oli omat tietäjät jotka osasivat ennustaa luista ja tähtien liikkeistä.Tarkemmin sanottuna koko metsä oli siellä asuville rakas koti,josta he saivat ravinnon ja varusteet.

Kirja kertoi hyvin siitä kuinka ennen elettiin ja tarjosi historian havinaa Suomea koskien.

Hahmot olivat kekseliäitä ja persoonallisia ja pidin siitä kuinka asioita kerrottiin monen hahmon näkökulmasta. Minua hellyytti Suden omat nimet asioille kuten taivas=ylinen ja ihminen=pitkä hännätön.

Suden ja Torakin suhde oli luja ja se pääsi näkymään monesti eri jaksojen aikana. Heidät oli luotu yhteen. Toisin kuin Renn ja Torak jotka olivat pikemminkin riitelemässä jatkuvasti. No, heidän suhteessaan oli ylä- ja alamäkiä.

Kirjassa tuli vastaan paljon yllätyksiä joita en välttämättä olisi odottanut. Jääköön ne nyt kuitenkin uusilta lukijoilta tietämättä.

Minua häiritsi sekin että jotkin asiat olivat hieman epätodellisia kirjan aikakauden tai tilanteen mukaan.

Esim. Se että ihmiset kutsuivat erästä eläintä "alkuhäräksi" vaikka silloin elettiin aikaa ennen jääkautta. Alkuhärkä on siis mielestäni epäsopiva nimi.

Tai "Sakasanhirvi". Miksi he kutsuivat sitä "saksan" hirveksi, vaikka silloin tuskin mistään Saksasta tiedettiinkään?

Pienistä virheistä huolimatta kirja oli mielestäni lukemisen arvoinen!

Tietoa kirjasta :: Suden veli

Michelle Paver Julkaistu: syyskuu 15, 2006
Tyylit: fantasiahistoriallinen fantasia, nuoret, seikkailu

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Tarja Rouhiainen. Mustavalkoinen piirroskuvitus. Kuvittaja: Geoff Taylor. Sidottu.

Guardian-lastenkirjallisuuspalkinnon ehdokas 2005, Manchester Book Award -ehdokas 2006.

Torak on elänyt kaksitoista kesää isänsä kanssa Metsässä, erillään omasta heimostaan Suden klaanista ja muista ihmisistä. Torakin pahin painajainen toteutuu, kun isän kimppuun hyökkää äkkiarvaamatta valtava, silmittömästi tuhoava karhu.

Ennen ... (lisää)

Veriveljen vala (Muinainen pimeys, #5)Haukansilmä (Pronssisoturit, #3)Lumottu lehmus (Tuomas Karhumieli ja Anni Unennäkijä - trilogia, #3)Liekehtivä leijona (Pronssisoturit, #2)Delfiinin saari (Pronssisoturit, #1)
Uusin jäsen: Virpi Larmila