Musta torni (Musta torni #7) - Stephen King10

Kirja-arvio :: Musta torni

Kirjoittanut Cliffer666

"Tie ja tarina ovat olleet pitkiä.." Niin tottavie on, justiinsa niin ja sanon kiitoksia. Aloitin oman vaellukseni kohti  Mustaa Tornia lähes neljä kuukautta sitten kesällä, heinäkuun alussa ja nyt marraskuun kolmantena päivänä vuonna 2017, tässä maailmassa ja tässä ajassa, minä sen päätän. Kaikki kahdeksan osaa (Tuulen avain mukaan lukien), yhteensä  lähemmäs 4800 sivua, ovat nyt luettu. Mitä tulee tähän viimeiseen osaan, Grande Finaleen, sen juonesta ja tapahtumista kertominen ilman edes jonkinasteista spoilaamista, olisi ainakin omasta mielestäni lähes mahdotonta, joten jätän sen kokonaan sikseen. Sen toki voi sanoa, että matkan viimeinen taival sisältää kohtalokkaita hetkiä, dramatiikkaa ja koskettavuutta enemmän kuin koskaan aiemmin tällä taipaleella, mikä onkin viimeisen osan arvolle soveliasta ja ehkä odotettuakin. Tällainen "Opus Magnum", jollainen Musta torni ehdottomasti on Stephen Kingille, on kiistatta ainakin todella kunnianhimoinen ja väkisinkin mahtipontinen projekti, urakka, jollaiseen ei aivan jokainen ryhtyisi koskaan. Kuten suurin osa kirjailijan tuotantoon edes jonkin verran kattavasti perehtyneet ovat tulleet huomaamaan monet kerrat, ei kyse edes ole pelkästään vain tästä seitsenosaisesta (+1) kirjasarjasta itsenään, vaan suurimmasta osasta koko hänen tuotantoaan ja elämäntyötään. Kuten mies itse toteaakin, lähestulkoon kaikki hänen kynästään lähtenyt on kietoutunut/linkittynyt enemmän tai vähemmän Mustan tornin ympärille hänen tiedostamattaan jo "Salem's Lot":sta ja tiedostaen ainakin "Uneton yö"-romaanista lähtien. Juuri tätä kyseistä kirjasarjaa puhtaasti kriittisesti arvioiden, nopea laskutoimitus antaa antamieni arvosanojen keskiarvoksi tasan 4, mutta en olisi todellakaan täysin tyytyväinen jos sen "julistaisin" omaksi lopulliseksi arviokseni koko sarjasta. 4½ olkoon tuomio sen osalta, ei siis aivan täydellinen, mutta kokonaisuutena arvioiden aivan tarpeeksi erinomainen ollakseen tuon arvosanan arvoinen. Ainakin omalta kohdaltani voin sanoa kirjaimellisesti Tornin vetovoiman kasvaneen askel askeleelta (ja pyörä pyörältä) mitä lähemmäksi se tuli ja kuten huomattavasti loppua kohden tiivistynyt lukutahtikin omalta osaltaan kertoo, sitä vangitsevammaksi matka kävi, eikä siitä irtautuminen olisi ollut missään tapauksessa mahdollista. Eikö juuri se olekin yksi hyvin merkittävä peruste antamalleni arvosanalla, sillä tuollaiseen riippuvuuteen eivät keskinkertaiset tai edes "ihan hyvät" tarinat pysty. Vaikkei sai King tietenkään ikimaailmassa tätä lue, niin joka tapauksessa sanon kiitoksia, justiinsa niin, kommala-kom-kom.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Musta torni

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Kari Salminen. Kuvitus ja kannen kuva: Michael Whelan. Sidottu.

British Fantasy -palkinto 2005. Locus-palkintoehdokas 2005 (fantasiaromaanit).

Musta torni -sarjan seitsemännessä osassa Rolandin ka-tet on yhä koossa vaikkakin hajallaan eri aikakausissa ja paikoissa. Susannah-Mia on viety synnyttämään Ukkosenjylyn Fediciin. Jake, Oi ja isä Callahan seuraavat hänen jälkiään Manhattanille Dixie Pig -nimiseen ravintolaan, joka on täynnä yllättäviä vihollisia. Rolandin ja Eddien puolestaan täytyy tavata John Cullum vuoden 1977 Mainessa, ennen kuin he voivat liittyä muun ka-tetin seuraan. Näin alkaa seikkailu, joka johtaa heidät maailmoista toisiin taistelussa Säteiden ja itse Tornin säilymisen puolesta. Susannah-Mian synnyttämä Mordred-hirviö kannoillaan ka-tet etenee yhä lähemmäs Rolandin lopullista päämäärää, Mustaa tornia.

Tässä Musta torni -sarjan päättävässä teoksessa kirjailija Stephen Kingillä on oma tärkeä osa esitettävänään...

Stephen Kingin Musta torni -sarja tarjoaa unohtumattoman lukuelämyksen niin fantasian, kauhun kuin scifinkin ystäville. Revolverimies Rolandin matka kohti salaperäistä Mustaa tornia muodostaa ainutlaatuisen laajan yhtenäisen kokonaisuuden, joka käsittää kaikkiaan seitsemän osaa.