Harry Potter ja Feeniksin kilta

@ J. K. Rowling
Harry Potter ja Feeniksin kilta (Harry Potter #5) - J. K. Rowling 8.38   1234

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu.

W. H. Smith People’s Choice Book Award 2003, Oppenheim Toy Portfolio 2004 Gold Medal, Mythopoeic-palkinto 2008 (lastenkirjat, koko sarja).

Kesän siihen mennessä kuumin päivä oli päättymäisillään...

Viisitoistavuotias Harry kohtaa ankeuttajat jo ennen kuin lukuvuosi Tylypahkassa alkaa. Koulussa hän joutuu uuden opettajan, Dolores Pimennon, silmätikuksi. Arpea särkee polttavasti ja Harry näkee niin merkillisiä unia, että pelkää menettävänsä järkensä. Lordi Voldemort on liikkeellä, vai onko? Aina ei ole helppo tietää, mikä on totta ja kehen voi luottaa.

J. K. Rowling esittelee viidennessään Harry Potter-kirjassaan uusia hahmoja ja kertoo lisää tutuista. Kuva syvenee, tunnelma tihenee. Lukuvuoden aikana tapahtuu ja paljastuu asioita, jotka mullistavat Harryn elämän.

Kirja julkaistu maaliskuu 12, 2004 (Tammi)
Tietoja muokattu kesäkuu 21, 2017

Harry Potter

Harry Potter on brittiläisen kirjailijan J. K. Rowlingin kirjoittama seitsemänosainen fantasiakirjasarja. Kirjasarja kertoo velhopoika Harry Potterista ja seikkailuista, joita hän kokee ystäviensä Ron Weasleyn ja Hermione Grangerin kanssa käydessään Tylypahkan taikakoulua.

Alasarja Ihmeotukset

Harry Potter ja kuoleman varjelukset (Harry Potter #7) 8.62   1202
Harry Potter ja kirottu lapsi (Harry Potter #8) 6.60   201

Lintukarhu
joulukuu 17, 2017

Mielestäni tämä kirja on koko sarjan paras, sillä tässä käsitellään, enemmän kuin muissa osissa, henkilöiden omia tunteita ja toiveita. Tässä ei koko ajan räiskitä tainnutustaikoja sinne sun tänne. Ja uusi suojautumiawn opettaja on mitä parhain pahis;)

Sipe
heinäkuu 12, 2016

Varmaankin tähän mennessä paras potterkirja minkä olen lukenut! J.K Rowling on ollut erittäin kekseliäs näitä kirjoja kirjottaessaan! Pidin siitä salaisesta salista jossa oppilaat harjoittelivat salaa, ja "Neiti Pinkistä".

Mystinen tyttö
heinäkuu 12, 2015

Harry Potter veti minut vihdoin sisälle salaiseen velhomaailmaan! Olen odottanut yllättävää mielenkiintoa tässä sarjassa ja yllättäen se osui viidenteen osaan. Huomaamattani aloin lukemaan kirjaa nopeammin, enkä pystynyt enää laskemaan sitä käsistäni. Ehkä se johtuu Harryn ja hänen ystäviensä vanhenemisesta, juonesta, tai sitten Rowling on kehittynyt. Tässä osassa pidin ehdottomasti Luna Lovekivasta, uudesta unelmoivasta henkilöstä ja siitä, että vihdoin Ginny pääsi loistamaan läsnäolollaan enemmän. Jos olet lukenut neljä ensimmäistä osaa, tartu ihmeessä viidenteen, se vetää sinut mukaansa! Suosittelen!

Rasis
huhtikuu 5, 2015

Ehdottomasti paras kirja! Mielenkiinto pysyy yllä, sillä kirja sisältää paljon juonenkäänteitä mitkä eivät rasita liiaksi lukukokemusta. Kirjassa kerrotaan myös hyvin tarkasti mutta lyhyesti Harryn vanhempien menneisyydestä mikä on ehdotonta plussaa!

Verhottu
joulukuu 8, 2014

Tästä tykkäsin. Tässä oli jotain uutta ja mukaansa tempaavaa toisin kuin muissa osissa.

MelodyPond
joulukuu 6, 2014

Todella hyvä kirja, tämä ja Kuoleman Varjelukset olivat mielestäni parhaita koko sarjasta. Englanniksi se oli kyllä parempi kuin suomeksi, ja jostain oudosta syystä suomenkielinen kirja on n. 200 sivua pidempi kuin alkuperäinen. En oiken ymmärrä, miten se on tapahtunut. Kansikuva on kyllä mielestäni aika epäselvä, mutta en suuremmin pidä yhdenkään suomenkielisen Harry Potter-kirjan kannesta. Dolores Pimento on kyllä inhottava ja erittäin hyvin kirjoitettu hahmo. Onneksi siitäkin päästiin sitten loppupeleissä eroon. :-P

Ruusy
heinäkuu 26, 2014

Mukaansatempaava tarina Harrysta velhomaailmasta ja sen vaaroista. suosittelen

Kirjafriikki
heinäkuu 5, 2014

Feeniksin Kilta oli joissain kohdin ahdistavaa luettavaa(koska moni pitää Harry valehtelijana ja hulluna). Silti se ei ole miinus. Jälleen kerran onnistunut Potter-osa. Ja se Pimento on kerrassaan loistava henkilöhahmo, hahmo, jota todellakin vihaa. Loistavaa, Rowling.

Rauros
kesäkuu 3, 2014

Rakastan tätä sarjaa! Petyin siihen että, Sirius kuoli,sillä hän oli lempihahmoni! Ajattelin että, lopetan kirja-sarjan lukemisen kokonaan mutta, tunnelma on niin tiivis että en millään voi lopettaa ! Olen kiintynyt sarjaan valtavasti enkä halua mitään jäävän pois ! Joten luen seuraavat osat <3! Pimento on kirjassa tiukka ja ärsyttävä ja leffoissa hän on sitten joku pinkki leidi. :D Rakastan Wesleyn kaksosia ja heidän humoristisuuttaan :D! Mutta suosittelen kaikille <3

w-a-r-i
joulukuu 1, 2013

Hauska :D Tässä erityisesti huomaa sen sarjan mukana kasvamisen, kun kirjassa on jo ongelmina rakkauspulmat, seurustelu, ja muut normaalit teinien ongelmat :) Ei ole enää 11 vuotias pikkuvelho :P Juoni on jännä, mukana on mielenkiintoista velhopolitiikkaa ;P

BookSolder
marraskuu 5, 2013

Tykkään tosi paljon! Pimento on ihan kuin joku sammakko tässä kirjassa, mutta elokuvassa hän onkin kaunis pinkki täti. Heh. Rakastan Weasleyn veljeksiä. Ihanan humoristisia! Ja ei kyllä unohdeta Lunaa ihana hahmo!

CaliFe
lokakuu 21, 2011

Mielestäni ehkä sarjan paras osa, ja vaikka Voldemort on palannut, se ei estä Weasleyn kaksosten kieroa huumoria kun he ja Riesu yrittävät ajaa Pimennon pois Tylypahkasta. Loppuosa ministeriössä on todella pelottava, ja kirjailian muutos siihen, että ainoastaan Harry, Ron ja Hermione taistelevat lopputaistelun, vaan myös Ginny, Luna ja Neville otetaan mukaan. Luna on ehkä parhaita uusia henkilöitä, ja Feeniksin kiltalaisten kuvailu jaksaa naurattaa uudestaan ja uudestaan.

Fubuki
heinäkuu 28, 2010

Tämä kirja teki luultavasti suurimman vaikutuksen ensimmäisestä viidestä, sillä se toi lisää syvyyttä kahteen suosikkihahmooni, Sirius Mustaan ja Severus Kalkarokseen - valitettavasti vain juuri se suosikkihahmoni kuoli tässä kirjassa ja suruissani menetin uskoni koko kirjasarjaan hetkeksi. Tunnelma sen kuin tihenee ja synkkyys lisääntyy, kun koulua uhkaa sekä Voldemort, että uusi opettaja Pimento, joka yrittää työntää Dumbledoren syrjään. Rowling on onnistunut Pimennon hahmon luonnissa loistavasti, sillä hahmo tekee lukijalle juuri sen mitä pitääkin - ärsyttää suunnattomasti. Uuteen paikkaan - Siriuksen suvun taloon - tutustuminen oli myös jännittävä lisä, joka loi lisää syvyyttä Siriuksen hahmolle ja toi selkeyttä hänen taustoihinsa. Ja Harryn lukilitiksen opiskelu tuo lisää sisältöä tarinaan, varsinkin kun Harry kärsii noista tunneista nimenomaan Kalkaroksen kynsissä. Siriuksen kuolema tuli suurena yllätyksenä ja toi synkkyyttä kirjan loppuun, enkä olisi millään tahtonut lukea kuudetta kirjaa, mutta elättelin yhä hieman toivoa että Sirius ei olisikaan kuollut (sillä hänhän ei saanut Avada Kedavrasta jonka valosuihku on vihreä, vaan loitsusta joka oli punainen). Toinen syy kirjasarjan jatkoon oli se että halusin lukea siitä että Bellatrix saa ansionsa mukaan (loppujen lopuksi olen iloinen että kuitenkin luin näin hyvän kirjasarjan loppuun). Feeniksin kilta oli kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen ja hyvä kirja, vaikka en vieläkään hyväksy Rowlingin valintaa tappaa Sirius.

Truuners95
huhtikuu 10, 2016