Maamies ja lohikäärme - J. R. R. Tolkien8

Kirja-arvio :: Maamies ja lohikäärme

Kirjoittanut Lukijatar

Maamies ja lohikäärme on ihastuttavaa satu-Tolkienia, jonka lempeän satiirinen ote Brittein saarten keskiakaan viihdyttää myös varttuneempaa lukijaa. Rakenteeltaan ja rytmitykseltään teos on puhdas lastensatu, jossa veikeät ja yksioikoiset hahmot seikkailevat fantasiamaailmassa. Tolkienin tapaan teoksessa on paljon huumoria, joka sykähdytti jo ensimmäisellä lukukerralla 13-vuotiaana.

Annan teokselle neljä tähteä: yhden lempeästä huumorista, toisen oikein sujuvasta sadun kaaresta ja siihen sopivasta kerronnasta, kolmannen viihdyttävästä maailmasta ja neljännen yksinkertaisesti Chrysophylax Divesin hahmosta, joka on yhä edelleen kaikkien aikojen suosikkilohikäärmeeni.

Suosittelen teosta kaikille satuja ja rakastaville ja niille, joiden mielestä hyvään tarinaan kuuluu pieni pilke silmäkulmassa.

Maamies ja lohikäärme

Alkuteos ilmestynyt 1950. Suomentanut Panu Pekkanen. Kuvittanut Pauline Baynes. Kannen kuva: Kristina Segercrantz. 1. painos 1978. 2. painos 1979. 3. ja 4. painos 2001. Sidottu.

Kun rauhalliselle maaseudulle ilmaantuu ensin jättiläinen ja sitten lohikäärme, kansa on kauhuissaan. Miten käy Gilesin, mainion maamiehen, joka joutuu niiden kanssa vastakkain.

Sormusten herran kirjoittajan kiehtova tarina sijoittuu muinaiseen Britanniaan, jossa oli “nykyistä enemmän aikaa ja vähemmän ihmisiä, joten useimmat miehet olivat merkkimiehiä”.