Mustesydän (Mustesydän-trilogia #1) - Cornelia Funke6

Kirja-arvio :: Mustesydän

Kirjoittanut Lukijatar

Tämä nuoruuteni suosikkikirjoihin kuuluva teos on rakkaudenosoitus kirjoille ja lukemiselle. Funken kauniit kuvitukset ja nuortenkirjaan hyvin sopiva tyyli antaa Mustesydämelle ja koko sen aloittamalle trilogialle hyvät lähtökohdat. Hahmoista suurin osa on melko tyypiteltyjä ja yllätyksettömiä, mutta muutama oikein viihdyttävä ja oikeasti kiinnostavakin hahmo mahtuu mukaan. Plussana suloinen taikaeläin Gwin. Harmillisesti teos ei kuitenkaan seikkailun näkökulmasta pääse koskaan vauhtiin: suurin osa tapahtumista on yhtä ees taas veulaamista, kun samat kuviot toistuvat hieman eri tavoin kerta toisensa jälkeen. Dialogikin tökkii ollessaan noin 30%:sesti pelkkää pahisten uhkailua. Lukija odottaa juonen "oikeasti" käynnistyvän hetkenä minä hyvänsä, mutta niin ei käy. Jatko-osat ehkä muuttavat asian, mutta sitä ei voi tämän teoksen ansioksi laskea. Paikoin välkähtelevä taianomaisuus ja seikkailun tuntu tasoittavat muuten melko yksitoikkoista sisältöä, mutta harmillisesti nekin ovat vain viitteitä toisiin kirjoihin.

Suosittelen kirjaa niille, jotka haluavat vertaistukea lukemisen hurmaan, jotka rakastavat pörröisiä taikaeläimiä tai joita kiehtoo ajatus fiktiivisten hahmojen seikkailusta eri tarinamaailmojen välillä.

Black Friday: Adlibris tarjoaa 10% alennuksen kirjoista koodilla BLACK21 (voimassa 28.11.2021 saakka)

Mustesydän

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Marja Kyrö. Kuvitus: Cornelia Funke.

1. painos: Otava, 2004. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Loisto, 2005. Nidottu.
Elokuvakannellinen painos: Otava, 2009. Sidottu.

Armoitetun tarinankertojan tenhoava fantasiaseikkailu kietoo taikapiiriinsä jokaisen kirjallisuutta rakastavan!

Kaksitoistavuotiaan Meggien isä on arvostettu vanhojen kirjojen entistäjä. Äitiään Meggie ei muista, tämä katosi, kun tytär oli kolmen.

Kun isän vanha tuttava Tomusormi tulee yllättäen vierailulle, isä pelästyy suunniltaan. Meggie ei käsitä, miksi hänen ja isän on hankkiuduttava pakomatkalle.

Lopulta isä suostuu kertomaan, että kun hän eräänä päivänä luki ääneen Mustesydän-nimistä kirjaa, muutamat kirjan hahmot heräsivät eloon. Eivätkä ne olleet niitä kaikkein kilteimpiä…

Mutta miten nuo pelottavat hahmot liittyvät äidin mystiseen katoamiseen?