Kirja-arvio: Mustesydän

Kirjoittanut Lukijatar - 3.0

Tämä nuoruuteni suosikkikirjoihin kuuluva teos on rakkaudenosoitus kirjoille ja lukemiselle. Funken kauniit kuvitukset ja nuortenkirjaan hyvin sopiva tyyli antaa Mustesydämelle ja koko sen aloittamalle trilogialle hyvät lähtökohdat. Hahmoista suurin osa on melko tyypiteltyjä ja yllätyksettömiä, mutta muutama oikein viihdyttävä ja oikeasti kiinnostavakin hahmo mahtuu mukaan. Plussana suloinen taikaeläin Gwin. Harmillisesti teos ei kuitenkaan seikkailun näkökulmasta pääse koskaan vauhtiin: suurin osa tapahtumista on yhtä ees taas veulaamista, kun samat kuviot toistuvat hieman eri tavoin kerta toisensa jälkeen. Dialogikin tökkii ollessaan noin 30%:sesti pelkkää pahisten uhkailua. Lukija odottaa juonen "oikeasti" käynnistyvän hetkenä minä hyvänsä, mutta niin ei käy. Jatko-osat ehkä muuttavat asian, mutta sitä ei voi tämän teoksen ansioksi laskea. Paikoin välkähtelevä taianomaisuus ja seikkailun tuntu tasoittavat muuten melko yksitoikkoista sisältöä, mutta harmillisesti nekin ovat vain viitteitä toisiin kirjoihin.

Suosittelen kirjaa niille, jotka haluavat vertaistukea lukemisen hurmaan, jotka rakastavat pörröisiä taikaeläimiä tai joita kiehtoo ajatus fiktiivisten hahmojen seikkailusta eri tarinamaailmojen välillä.

Tietoa kirjasta :: Mustesydän

Cornelia Funke Julkaistu: syyskuu 14, 2004
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Marja Kyrö. Kuvitus: Cornelia Funke.

1. painos: Otava, 2004. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Loisto, 2005. Nidottu.
Elokuvakannellinen painos: Otava, 2009. Sidottu.

Armoitetun tarinankertojan tenhoava fantasiaseikkailu kietoo taikapiiriinsä jokaisen kirjallisuutta rakastavan!

Kaksitoistavuotiaan Meggien isä on arvostettu vanhojen kirjojen entistäjä. Äitiään Meggie ei muista, tämä katosi, kun ... (lisää)

Liekehtivä valtaistuin (Kanen aikakirjat, #2)Löytynyt (Taikavaras, #3)Paimenen kruunu (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #6)Reckless: Kiveen kadonnut (Reckless, #1)Kesän miekka (Magnus Chase, #1)
Uusin jäsen: Tiia