Samarkandin amuletti (Bartimeus-trilogia #1) - Jonathan Stroud8

Kirja-arvio :: Samarkandin amuletti

Kirjoittanut Lukijatar

Teiniaikojen suosikkitrilogiani aloitusosa Samarkandin amuletti on vauhdikasta nuorten fantasiaa, joka sekä noudattaa että rikkoo fantasiakaavoja. Stroudin kieli on sujuvaa ja vauhdikasta, ja teoksen taikamaailmana toimiva vaihtoehtohistoriallinen Lontoo on kiehtova ympäristö, jossa on paljon potentiaalia erilaisiin kehityssuuntiin ja ristiriitoihin. Teoksen huumori iski minuun paremmin teini-ikäisenä, mutta hahmonrakennus toimii edelleen. Teoksen runsaita alaviitteitä on toisinaan moitittu, mutta minusta ne sopivat kokonaisuuteen oikein hyvin. Osansa on tietysti silläkin, että kertojana toimiva Bartimeus sekä hänen aisaparinsa Nathaniel olivat ja ovat edelleen minusta ihan kiinnostavia hahmoja, joiden tekemisiä oli mielenkiintoista seurata. Erityisesti moraaliset kysymykset, joita jo tässä osassa hienoisesti herätellään, antavat mukavasti syvyyttä toimintakohtausten keskellä.

Suosittelen teosta kaikille astetta kunnianhimoisempaa nuorten fantasiaa etsiville sekä vauhdikasta menoa kaipaaville.

Samarkandin amuletti

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Mika Kivimäki. Sidottu.

Mythopoeic-palkinto 2006 (paras lastenkirja, koko trilogia).

Kun Nathaniel, maagikko Arthur Underwoodin oppipoika, kutsuu luokseen 5000 vuotta vanhan dzinni Bartimeuksen, Bartimeus ei arvaa mikä häntä odottaa. Nathaniel ei kaipaa niitä tavanomaisia taikatemppuja, joita hengiltä yleensä pyydetään. Hänellä on mielessä aivan muuta ja paljon vaarallisempaa: kosto.

Bartimeuksen on varastettava kuuluisa Samarkandin amuletti Simon Lovelacelta, vaikutusvaltaiselta ja julmalta maagikolta, joka hallitsee Lontoota ja nöyryyttää Nathanielia kaikin keinoin.

Bartimeusta sapettaa: hänen tuhansia vuosia vanhan dzinnin, joka on puhunut itse kuningas Salomonin kanssa, on otettava vastaa käskyjä keskenkasvuiselta pojankoltiaiselta. Mutta lahjakas oppipoika on päättänyt päihittää mestarinsa ja tulla heitä paremmaksi maagikoksi!

Samarkandin amuletti on huima, rönsyilevä tarina maagikoiden hallitsemasta Lontoosta ja Isosta-Britanniasta. Näkökulma on herkullinen: kertojana on ikivanha henki, dzinni, joka tarkastelee maailmaa hilpeän purevasti.

Jonathan Stroud on brittiläinen kirjailija, joka on aiemmin julkaissut kolme nuortenkirjaa. Samarkandin amuletti on trilogian ensimmäinen osa. Trilogian julkaisuoikeudet on myyty 12 maahan ja siitä on tekeillä myös elokuva.