Lapsille tarkoitettu Waltarin taidesatukokoelma on yhdistelmä vekkuleita ja paikoin ilkikurisiakin eläinsatuja, paljon maagisia olentoja, lohdutonta kaukokaipuuta, itäisiä puutarhoita ja kristillisiä legendoja. Satujen ja kertomusten tyylit ja pituudet vaihtelevat paljonkin - kolmesta sivusta moneen kymmeneen ja Waltarin tyttären lapsuushassutuksista fantasiakirjallisuuden rajamaille - mutta yhtenäisyyttä kokonaisuudelle antavat Samppa Lahdenperän kauniit ja satumaiset kuvitukset. Lapsena osa saduista oli minusta tylsiä tai liian surullisia, mutta näin aikuisiällä ne taas olivat astetta kiinnostavampia ja hölmöt eläinsadut jäivät vain huvittaviksi hassutuksiksi. Onkin ehkä perusteltua sanoa, että Kiinalainen kissa ei ole ainoastaan lastenkirja, vaan siinä on tarttumapintaa monenikäisille.

Suosittelen teosta satuja rakastaville aikuisille ja lapsen kanssa yhdessä luettavaksi.

Tietoa kirjasta :: Kiinalainen kissa: Satuja ja tarinoita

Mika Waltari Julkaistu: 1983
Tyylit: satufantasia, eläinfantasia, lapset
Avainsanat: kissat, kotimainen

Kuvittanut Samppa Lahdenperä.

Kiinalaisen Kissan nyt ilmestyvään laitokseen on ensimmäistä kertaa koottu enin osa niistä Mika Waltarin 1928–45 kirjoittamista saduista, satukertomuksista ja tarinoista, jotka aikoinaan julkaistiin eri yhteyksissä ja ovat sittemmin olleet lähes unohduksissa. Nämä 33 tarinaa osoittavat elävästi suuren kirjailijamestarimme verrattomat lahjat myös sadunkertojana.

”Kiinalainen Kissa merkitsee ... (lisää)

Kohtalokas matka (Keijut, #8)Lumottu maa vaarassa (Tarinoita Keijupoukamasta, #1)Spiderwickin kronikat 1–5Nalle Puh rakentaa talonKustaa Piponiuksen kutistusflunssa
Valerie
Uusin jäsen: Ari Maunu