Pitkätähden kosto (Soturikissat-erikoisseikkailut #6) - Erin Hunter8

Kirja-arvio :: Pitkätähden kosto

Kirjoittanut Sopu

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

"Harvinaislaatuinen tarina, jossa esiintyy monia ja risteileviä tunnekokemuksia"

Pitkätähden kostossa harvinaista on se, että tarinassa ei ole varsinaista "pahista" joka täytyy voittaa. Juoni on myös melko omaperäinen ja poikkeava. Itse tykkäsin lukea erityisesti kohtia, joissa Pitkätähti juoksi nummilla tuulenvire turkissaan, sillä niihin kohtiin oli helppo eläytyä. Jokaisella hahmolla oli myös hyvin omalaatuinen luonteensa, ja Pitkätähden uusiin sisaruksiin oli heti helppo kiintyä. Myös maanalainen näkökulma oli kiinnostavasti kirjoitettu. Pidin siitä, miten Tuuliklaanilla oli kaivajat ja nummijuoksijat. Pitkätähden mielialat vaihtelivat nopeasti; yhtäkkiä lämmin ja rauhallinen päivä saattoi olla vihan täyteinen ja surullinen. Pitkätähti oli luonteeltaan omaperäinen hahmo, ja pidin siitä suurimman osan kirjaa, mutta joitain hahmon päätöksiä vihasin paljonkin. Tähän kirjaan mahtui valtavasti eri juttuja, ja  loppu olikin aika nopeaa tahtia ja suuria aikahyppyjä. Loppu oli omasta mielestäni masentava, sillä aikahypyn aikana moni hyvistä hahmoista kuoli tai kasvoi valtavasti.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Pitkätähden kosto

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Nana Sironen. Sidottu.

»Minun on lähdettävä nummelta! Kohtaloni on klaanien ulkopuolella!»

Pitkätassu on uskollinen Tuuliklaanin oppilas ja valmis puolustamaan klaaniaan. Kesken koulutuksensa hän kuitenkin menettää isänsä kohtalokkaissa tapahtumissa, ja häneen iskee palava kostonjano. Vielä soturiksi tultuaankaan hän ei pääse yli sisimmässään kytevästä vihasta.

Vastoin kaikkia periaatteitaan nuori, soturinimensä saanut Pitkähäntä hylkää Tuuliklaanin ja taivaltaa kauas kotoa maksamaan vanhoja kalavelkojaan. Elämä soturilain tavoittamattomissa on kuitenkin täynnä vaaroja, ja Pitkähännän on päätettävä, miten paljon hän on valmis uhraamaan kostonsa tähden.

Ensimmäisessä Soturikissat-sarjassa seikkailee Tuuliklaanin suuri päällikkö Pitkätähti. Pitkätähden kosto on itsenäinen erikoisseikkailukirja, joka kertoo hänen nuoruudestaan.