Evanescent – Katoavainen

@ Sarianna Suorsa
Evanescent – Katoavainen (Rising Moon #1) - Sarianna Suorsa 8.00   13

Sidottu, kansipaperi.

Rising Moon -kirjasarjan ensimmäinen osa avaa vauhdilla lukijalleen näkymän uuteen maailmaan, joka tarraa lukijan mukaansa. Fantasia/scifi-aiheinen kirja kertoo neljään valtioon jakautuneesta maailmasta, jossa elämää varjostaa alituinen sodanuhka.

Lunar-eclipse on valtio, jossa kehittyneen geenimanipulaation avulla on onnistuttu istuttamaan syntymättömiin lapsiin erikoiskykyjä, joita halutaan hyödyntää maata uhkaavassa sodassa. Jokainen nuori on velvoitettu palvelemaan maataan ankarassa taistelukoulussa, joka armotta karsii heikoimmat joukosta.

Maan köyhimmässä kolkassa varttuneet Tegan, Alaric ja Alisha lähtevät vuorollaan taistelukouluun suorittamaan velvollisuuttaan. Jo alkupäivät osoittavat, että kaverusten on toimittava yhdessä kannatellen toinen toistaan sekä löydettävä tarvittavat liittolaiset, jotta selviytyminen onnistuisi.

Heikoimmassa asemassa näyttää olevan Alisha, jolla ei erikoiskykyjä ole lainkaan. Alisha osoittaa kuitenkin olevansa taistelija, joka ei helpolla luovuta. Tegan, kolmikosta vahvin, huomaa varsin nopeasti vihollisia olevan yllättävillä paikoilla. Vaikean taustan omaava Tegan joutuukin suurimman paineen alle joutuessaan erikoisvalvonnan alaiseksi liian vahvojen erikoiskykyjensä takia. Alaric onnistuu pehmentämään taitavilla sosiaalisilla kyvyillään kolmikon kohtaamia vastuksia, mutta aivan kaikkeen hänenkään taidot eivät riitä.

Teganin elämään astuu koulutuksessa vahva ja innostava nuorukainen. Pystyykö Tegan löytämään itsestään kyvyn rakastaa toista ihmistä varauksetta…

Kirja julkaistu kesäkuu 2015 (Bookcover)
Tietoja muokattu elokuu 18, 2016

Rising Moon

Evanescent – Katoavainen (Rising Moon #1) 8.00   13
Kaikkivaltias (Rising Moon #2) 6.00   4
Surulaulu (Rising Moon #3) 8.12   16

helmikuu 25, 2018

Evanescent - Katoavainen on mahtava aloitus sarjalle. Juoni on todella hyvä ja hahmot omanlaisiaan persoonia. Pidin Teganista, vaikka hän olikin joissain kohdissa ärsyttävä. Mutta se vain paransi hahmoa, koska kaikki ihmisethän ovat joskus ärsyttäviä, joten se oli vain parempi. Alisha ja Alaric olivat myös kivoja. Pidin siitä, että hekin olivat selvästi mukana kirjassa, eikä vain jotain pelkistettyjä muovihahmoja, joiden on vain tarkoitus tehdä päähenkilöstä vahvempi. Dante oli myös todella ihana hahmo.

Kirjan loppu oli todella hyvä. Sen traagisuus aiheutti sen, että haluan ehdottomasti lukea myös kirjan jatko-osan.

Kimurantti
syyskuu 30, 2016

Alkukankeuden jälkeen kirjaa ei pystynyt jättämään käsistä. Nyt harmittaa että kirja tuli ahmittua! Haluaisin heti lisää!

maaliskuu 7, 2016

Alkuun en meinannut päästä mitenkään vauhtiin tämän kirjan kanssa. Teksti tuntui jotenkin tönköltä ja tuntui, ettei asia edennyt mihinkään. Pyörittelin silmiäni useamminkin tätä lukiessa koska jotkut jutut vaan jotenkin menivät "yli hilseeni". Jossain vaiheessa huomasin eteneväni sivuja eteenpäin kuin kunnon lukutoukka konsanaan eli kirja mielestäni paranee edetessään. Tegan on kaikessa mahtipontisuudessaan sekä tajuttoman ärsyttävä hahmo ja samalla aivan loistava. Täysin erilainen mihin itse olen kirjoja lukiessa tottunut. Huomasin pari kertaa nauravani ääneen hänen töykeille heitoilleen. Dante oli loistava kun taas hänen isänsä kamalin ihminen mitä maa päällään kantaa. Tarinan edetessä minua alkoi enemmän vain kiinnostaa se miten tarina mahtaa jatkua koska se loppui jännittävästi ja ehkä myös melko surumielisissä tunnelmissa. Hyvää aivot narikkaan viihdettä vaikkei nyt varmasti kaikkein mahtavimpien kirjojen joukkoon lukeudu. Uskon lukevani jatko-osan jos sellainen joskus tulee!

Freiwynn
Freiwynn