Taikuri ja taskuvaras (Taikuri ja taskuvaras -trilogia #1) - Anniina Mikama 8.02   39

Päällys: Sami Saramäki. Sidottu.

Topelius-palkinto 2019.

Mikä tahansa on mahdollista, jos sen vain osaa uneksia.

Mina asuu kadulla ja varastelee henkensä pitimiksi. Tom on nuori keksijä ja taikuri, jonka Ihmeiden teatteri lumoaa yleisönsä ilta illan jälkeen. Mina ja Tom kohtaavat Helsingissä talvella 1890. Ensi hetkestä lähtien heidän kohtalonsa tuntuvat kietoutuvan merkillisellä tavalla yhteen, ja pian Mina työskentelee Tomin taikashow'ssa, jossa mekaaniset koneet heräävät eloon. Molempien menneisyydessä on kuitenkin pahoja, selvittämättömiä asioita. He joutuvat juonittelun pyörteeseen ja ajojahtiin, josta he voivat selviytyä vain rohkeutensa avulla – muutama taikatemppu hihassaan.

Taikuri ja taskuvaras aloittaa maagisen trilogian täynnä silmänkääntötemppuja, romantiikkaa ja jännitystä. Toinen osa, Huijarin oppipoika, ilmestyy 2019.

"Kirjan maailma on yllätyksiä ja illuusioita täynnä. Sen hetkissä on mukana ripaus taikuutta ja romantiikkaa. Taidokkaasti kirjoitettu historiankuvaus ja kiehtovat juonenkäänteet pitävät lukijan henkeäsalpaavassa otteessaan loppuun saakka. Steampunk-henkinen esikoisfantasiaromaani yhdistelee taitavasti menneisyyttä ja tulevaisuutta." – Topelius-palkintoraati

Kirja julkaistu maaliskuu 2, 2018 (WSOY)
Tietoja muokattu helmikuu 20, 2019

Taikuri ja taskuvaras -trilogia

Taikuri ja taskuvaras (Taikuri ja taskuvaras -trilogia #1) 8.02   39
Huijarin oppipoika (Taikuri ja taskuvaras -trilogia #2) 7.84   24
Tinasotamiehet (Taikuri ja taskuvaras -trilogia #3) 8.70   20

Pisara
lokakuu 1, 2022

• Alkuun olin epäileväinen kirjan suhteen, kun se vaikutti Rosvoruhtinaan tyyppiseltä kirjalta, jossa juoni oli pelkkää varastelua, toki muutamalla juonenkäänteellä ja pitkäveteisellä kuvailulla höystettynä. Epäilykset osoittautuivat kuitenkin heti turhiksi, ja kirja sisälsi loppujen lopuksi valtavat määrät juonenkäänteitä sekä arvoituksia, jotka ratkesivat vasta kirjan lopussa, mutta joista löytyi vinkkejä sieltä täältä, kannesta kanteen. Teksti pysähteli paikoin, mutta se oli ennemmin hyvä kuin huono asia ja lisäsi odotuksen määrää. Kokonaisuudessaan kirja imaisi täysin mukaansa, enkä voinut muuta kuin kulkea nenä kiinni kirjassa :) Aivan loistava taidonnäyte kotimaiselta kirjailijalta!

huhtikuu 28, 2020

Kirja vaikutti lupaavalta mahdollisten taikaelementtien ja historialliseen aikaan sijoittuvan tarinan myötä. Petyin, kun taika ei ollutkaan niin taianomaista kun olin ajatellut ja koko touhu meinasi mennä rikoksen ratkomiseksi. Viimeisten sadan sivun käänteet palauttivat kuitenkin mielenkiintoni ja huomasin ahmivani loppua. Kirjan tarina on mielestäni jotain Caravalin ja Liikkuvan linnan väliltä.

kyty
lokakuu 16, 2019

Aikuislukijalle kirja voi olla piirun verran "lapsellinen" tai kevyt kuten muut ovat maininneet, mutta koska en varsinaiseti edes kuulu kohderyhmään, en oikein osaa lukea sitä viaksi. Itseäni asia ei oikeastaan edes haitannut, pikemminkin päin vastoin. Kaipasin jotain mukaansatempaavaa luettavaa josta ei tulisi liian raskas ja ikävä olo, joten myös siinä mielessä olin tyytyväinen ettei kirja mennyt synkistelyksi, vaikka siinä tapahtuukin myös ikäviä asioita.

Tiedän, että olisin tykännyt tästä todella paljon nuorena, ja hankkisin tämän mieluusti lahjaksi jos tuntisin jonkun sopivan ikäisen. Pidin kirjan ajankuvauksesta ja yksityiskohdista, ja myös Helsingin kuvitellut puolet tuntuivat uskottavilta. Eli sympaattinen tuttavuus, ja mielenkiinto heräsi sen verran että luen varmasti myös seuraavat osat.

muse
elokuu 22, 2018

Alkoi lupaavasti, mutta juonenkäänteet olivat mielestäni aika heppoisia, ehkä jopa vähän lapsellisia. Ei ollut mua varten, mutta ehkä sopiikin paremmin aika nuorille.

Theodora
maaliskuu 24, 2019