Taikuri ja taskuvaras (Taikuri ja taskuvaras -trilogia #1) - Anniina Mikama4

Kirja-arvio :: Taikuri ja taskuvaras

Kirjoittanut Miss Pelling

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Valitsin tämän kirjan alunperin tyydyttämään Yösirkuksen jättämän janon kaikenlaisiin taikuus-taikuri tarinoihin. Aloitettuani tarinan, se oli aivan jotain muuta mitä kannen perusteella saattoi kuvitella. Odotin ehkä enemmän juonittelua ja sitä ns magiaa, vaikka aavistin, että tässä tarinassa ollaan enemmän The Prestige elokuvan hengessä kuin esim Yösirkuksen.

Olin iloinen, että nyt on vihdoin tarina jossa ollaan 1800 ajan Suomessa. Pidin kaikista esityksistä joita Tomilla ja Minalla oli yhdessä ja jopa aloin pitämään professorista. Kirjan tunnelma oli ihastuttava, kunnes koko homma lässähti ostoskeskuksen avajaisissa ja Minan hahmo muuttui lapselliseksi, Tom taas kireäksi ja Joel entistä innokkaammaksi Minan suhteen...

Pettymys oli karvas ja kitkerä kun kävi selväksi, mikä on Tomin oikea luonto ja ettei tämä ole oikeastaan mitään fantasiaa, vaan jonkinlainen tulevan maailman dystopinen varoitus sointu, hullun miehen maailmanlopun julistus. Olin aivan varma kirjaa lukiessani, että ''Jes, todella hyvä tarina, mielenkiintoista!'' kunnes loppua kohden kirja muuttui latteaksi teini imutteluksi ja eikä minulla ole oikeastaan kiinnostusta lukea enempään koneen ja ihmisen rakkaustarinaa ja mahdollista hullun miehen paasausta tuomiopäivä koneista tai edes siitä, kykeneekö kone inhimmillisiin tunteisiin ja voiko kone rakastaa.

Alku oli kerrassaan ihastuttava, kunnes muuttui täys pettymykseksi. Odotukset olivat korkealla alussa, kun salaa toivoin, että nyt olisi vihdoin oikeasti todella hyvä suomalaisen kirjoittama fantasia (tyylinen) kirja.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Taikuri ja taskuvaras

Päällys: Sami Saramäki. Sidottu.

Topelius-palkinto 2019.

Mikä tahansa on mahdollista, jos sen vain osaa uneksia.

Mina asuu kadulla ja varastelee henkensä pitimiksi. Tom on nuori keksijä ja taikuri, jonka Ihmeiden teatteri lumoaa yleisönsä ilta illan jälkeen. Mina ja Tom kohtaavat Helsingissä talvella 1890. Ensi hetkestä lähtien heidän kohtalonsa tuntuvat kietoutuvan merkillisellä tavalla yhteen, ja pian Mina työskentelee Tomin taikashow'ssa, jossa mekaaniset koneet heräävät eloon. Molempien menneisyydessä on kuitenkin pahoja, selvittämättömiä asioita. He joutuvat juonittelun pyörteeseen ja ajojahtiin, josta he voivat selviytyä vain rohkeutensa avulla – muutama taikatemppu hihassaan.

Taikuri ja taskuvaras aloittaa maagisen trilogian täynnä silmänkääntötemppuja, romantiikkaa ja jännitystä. Toinen osa, Huijarin oppipoika, ilmestyy 2019.

"Kirjan maailma on yllätyksiä ja illuusioita täynnä. Sen hetkissä on mukana ripaus taikuutta ja romantiikkaa. Taidokkaasti kirjoitettu historiankuvaus ja kiehtovat juonenkäänteet pitävät lukijan henkeäsalpaavassa otteessaan loppuun saakka. Steampunk-henkinen esikoisfantasiaromaani yhdistelee taitavasti menneisyyttä ja tulevaisuutta." – Topelius-palkintoraati