Timanttivaltaistuin (Eleniumin taru #1) - David Eddings8

Kirja-arvio :: Timanttivaltaistuin

Kirjoittanut Ville Hankipohja

"Timanttivaltaistuin" aloittaa uuden sarjan vahvasti, mutta Belgarionin (puhki) lukeneena huomaa selkeitä päällekkäisyyksiä tarinoiden ja henkilöiden välillä.

Yksittäisenä, omana sarjanaan teos on mielenkiintoa herättävä ja tarjoaa lukunautintoa koko kestonsa ajan. Päähahmo Sparhawk ei ole tyypillinen sankari, koska hän ei ole mikään putipuhtoinen ritari, muttei myöskään kuulu perinteinen antisankarin arkkityyppiin.

Vaikka samankaltaisuuksia sarjojen väleiltä löytyykin, suosittelen tätä varsinkin Belgarionin ja Mallorean tarut lukeneille (ja niistä pitäneille). Eddings jatkaa omalla vahvalla linjallaan.

Timanttivaltaistuin

Alkuteos ilmestynyt 1989. Suomentanut Pasi Punnonen. Kansi: Keith Parkinson.

1. painos: Karisto, 1996. Sidottu.
2. painos: Karisto, 2000. Nidottu.

Belgarionin tarun tekijän uusi fantasiasarja alkaa: Eleniumin taru on huikea kertomus ritarista keskellä ikiaikaista hyvän ja pahan taistelua.

Kun Ritari Spawhawk palasi maanpaossa vietetyjen vuosien jälkeen kotivaltakuntaansa Eleniaan, ei mikään ollut enää ennallaan. Maassa vallitsi pahuus ja juonittelu, ja nuori Ehlana-kuningatar oli vakavasti sairas. Kuningatar oli mahtavin loitsuin suljettu kristallikuoren sisään, ja sinne hän oli myös menehtyvä, ellei hänen outoon tautiinsa löytyisi parannuskeinoa ennen vuoden loppua.

Yrittäessään pelastaa maataan ja kuningatartaan ritari Sparhawk sai huomata, miten laajalle salajuonet ja vehkeily olivat levinneet. Vain yksi ihminen saattoi tehdä tyhjiksi pahuuden hankkeet kuningatarta vastaan... ja hän oli ritari Sparhawk, arvonimeltään Kuningattaren Puolustaja.