Pikku prinssi - Antoine de Saint-Exupéry5

Kirja-arvio :: Pikku prinssi

Kirjoittanut Eija

Mietin tässä, että mikä on tehnyt kirjasta maailmankirjallisuuden klassikon. Luin kirjasta version, missä oli alussa ”miten tarina syntyi” osio ja siitä selvisi tarinan oma elämäkerrallisuus - kirjailija kertoo tarinan kautta tavallaan omaa elämäänsä. Onko sillä ollut merkitys siihen suosioon minkä kirja on saavuttanut vai onko tarina kiehtonut oikeasti lapsia niin paljon. Itse en tarinaa ole lukenut lapsena - tuskin olin koko kirjasta edes tietoinen silloin, joten lapsen näkökulmasta en osaa sanoa juuta enkä jaata.

Sanotaan, että kirja on suunnattu yhtälailla aikuisille ja aikuismaisuutta tarinassa oli kieltämättä selvästi nähtävissä vertauskuvissa jopa niin paljon, että lapsien näkemys kirjasta poikennee aikuisten näkemyksestä.  Aikuisen minäni näkökulmasta kertomus ei hetkauttanut liiemmälti suuntaan eikä toiseen – tulipahan luettua.

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Pikku prinssi

Alkuteos ilmestynyt 1943. Suomentanut Irma Packalén. Tekijän kuvittama.

Alkuperäiskuvitettu laitos, WSOY, 2004:

Muistathan sen kuuluisan taivaankappaleen, jolla on kolme polvenkorkuista tulivuorta, jättiläismäisiksi kasvavia baobabeja ja oikullinen, turhamainen ja epäluuloinen kukka, jota ei pidä koskaan kuunnella, vain katsella ja hengittää? Se on Asteroidi B 612, jolta on kotoisin yksi maailman tunnetuimmista satuhahmoista.

Kirjassa käytetään ensimmäisen kerran Saint-Exupéryn alkuperäiskuvitusta. Saint-Exupéry piirsi Pikku Prinssin kuvat vuonna 1943, mutta hänen lempeäsävyiset akvarellinsa eivät päätyneet sellaisinaan kirjaan. Kuvien värejä muutettiin ja kirkastettiin ja juuri nämä parannellut kuvat levisivät ympäri maailmaa rakastetun sadun sadoissa eri laitoksissa. Nyt lähes kuuden vuosikymmenen jälkeen kuvat vihdoinkin julkaistaan autenttisessa asussaan.

Erikoislaitos: Pikku prinssi ja miten tarina syntyi, WSOY, 2006:

Viisas ja hellyttävä klassikko Pikku Prinssi ilmestyi ensi kerran Yhdysvalloissa yli 60 vuotta sitten. Muutamaa kuukautta myöhemmin kirjailija ja lentäjä Antoine de Saint-Exupéry katosi tiedustelulennolla Välimerellä.

Vuosikymmenien kuluessa Pikku Prinssi on tehnyt todellisen maailmanympärimatkan: se on käännetty kymmenille kielille ja sitä on myyty miljoonittain. Saint-Exupéryn lempeä irvailu aikuisten keksimille säännöille on saanut vastakaikua kaikissa maanosissa.

Tämä kirja on tehty vuonna 1943 julkaistun amerikkalaisen laitoksen mukaan – ainoan, joka ehti ilmestyä Saint-Exupéryn (1900–44) eläessä. Kirjassa on mukana kiinnostava, valokuvin sekä tekijän piirroksin kuvitettu selostus tarinan synnystä. Teos on mieleenpainuva lahja ylioppilaalle, koulun päättävälle tai merkkipäivän viettäjälle.