Maamies ja lohikäärme - J. R. R. Tolkien4

Kirja-arvio :: Maamies ja lohikäärme

Kirjoittanut Fingon Ringëril

Jos olisin ollut kymmenen vuotta nuorempi, olisin pitänyt sitä kelpo satuna. Mutta nyt kun olen todellakin kymmenen vuota vanhempi, totesin kirjan olevan minulle liian suuripiirteinen ja pitkästyttävä. No, onneksi se on lastensatu. Nopeasta ja käänteikkäästä juonesta Tolkienia voi kiittää. Juoni oli nimittäin todella mukaansa tempaava ja mielenkiintoinen. Suosittenlen luettavaksi lapsille:) Kirjoitan nyt Maamiehen ja lohikäärmeen ensimmäiseltä sivulta pätkän, jossa kerrotaan juoni: "..eli Rahvaan kielellä Maamies Gilesin, Tanen herran, Worminghallin kreivin ja Pienen Valtakunnan kuninkaan valtaannousu ja ihmeelliset seikkailut.."

Maamies ja lohikäärme

Alkuteos ilmestynyt 1950. Suomentanut Panu Pekkanen. Kuvittanut Pauline Baynes. Kannen kuva: Kristina Segercrantz. 1. painos 1978. 2. painos 1979. 3. ja 4. painos 2001. Sidottu.

Kun rauhalliselle maaseudulle ilmaantuu ensin jättiläinen ja sitten lohikäärme, kansa on kauhuissaan. Miten käy Gilesin, mainion maamiehen, joka joutuu niiden kanssa vastakkain.

Sormusten herran kirjoittajan kiehtova tarina sijoittuu muinaiseen Britanniaan, jossa oli “nykyistä enemmän aikaa ja vähemmän ihmisiä, joten useimmat miehet olivat merkkimiehiä”.