Kirja-arvio: Punainen kuningatar

Kirjoittanut Nella - 4.5

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Takakansi on erittäin mielenkiintoisen kuuloinen enkä ainakaan pettynyt sisältöön. Juoni on sinänsä aika tavallista dystopiaa ja YA-kirjallisuutta, koska siinä on ihmisillä erilaisia voimia ja maailma on jakautunut varakkaisiin ja köyhempiin, mutta jakotapa onkin aivan uusi ja hyvin kiinnostava. Itse en koskaan olisi keksinyt jakaa ihmisiä veren värin mukaan, mutta se on mielestäni mahtava idea.

Juoni etenee kirjassa aika hyvin, joskin pari ensimmäistä lukua on hieman tylsän puoleisia. Itse kaipaisin hieman lisää romantiikkaa tarinaan mukaan, mutta eihän sen puuttumista oikeastaan huomaa kun kirjassa tapahtuu koko ajan jotain. Juonenkäänteitä on jonkin verran, varsinkin lopussa, vaikka Mavenin paljastuminen ei ollutkaan minulle niin suuri uutinen kun olin mennyt typeryyksissäni lukemaan sarjan kahden seuraavankin osan takakannet. Muuten olisin varmasti ollut aivan shokissa muiden ystävieni tavoin. Mielestäni se oli kuitenkin hyvä veto Aveyardilta.

Henkilöhahmot ovat kaikki melko erilaisia, mutta aika samaistuttavia jokainen. Varsinkin Mare on mielestäni ihana, vaikka hänen luonne paraneekin huomattavasti sarjan kolmannessa osassa. Kokonaisuudessaan kirja on kyllä mahtava avausosa hienolle fantasiasarjalle.

Tietoa kirjasta :: Punainen kuningatar

Victoria Aveyard Julkaistu: heinäkuu 18, 2016
Tyylit: fantasia, dystopia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Jussi Korhonen. Kansi: Sanna-Reeta Meilahti. Sidottu.

”Jännittävän sarjan alku... Jos aiot lukea yhden kirjan, lue tämä!” – Guardian

Uuden fantasiasarjan mykistävä ensimmäinen osa!

Veri jakaa ihmiset kahteen kastiin – punaisiin ja hopeisiin. Punaiset ovat rahvas, jota lähes jumalallisia voimia omaava hopeisten eliitti hallitsee.

Mare Barrow on 17-vuotias punainen taskuvaras ja ... (lisää)

NokkosvallankumousPimeä sydän (Mystic City, #2)Salatun voiman kaupunki (Mystic City, #1)Kuninkaan kahleet (Hopea, #3)Lasinen miekka (Hopea, #2)
Uusin jäsen: Juho Saari