Takakannen perusteella olin aivan innoissani kirjasta, mutta jouduin kyllä valitettavasti hieman pettymään. Juoni sinällään on ihan ok, mutta en vain jotenkaan päässyt siihen mukaan.

Kirja alkaa ihan reippaasti, mutta välillä se jotenkin vain tökkii eikä oikein meinaa edetä kunnolla. Kirja selvästi tuntuu keskittyvän Lenan ja Alexin suhteeseen, (joka kehittyy huomattavan nopeaa tahtia,) mikä ei minua haitannut ollenkaan ja oikeastaan pidinkin siitä. Kirjassa on myös yksityiskohtaiset kuvaukset deliriasta ja siinä selitetään tarkoin kyseisen maailman yhteiskunnan toimintamalli. On ihan hyvä, että kirjassa avataan tarkemmin pääkohtia, mutta välillä se tuntui jo menevän hieman toistamisen puolelle.

Henkilöt itsessään ovat aika kivoja, itse pidän varsinkin Alexista, joka on todella hauska ja kiltti, mutta hahmoista en varsinaisesti kehenkään päässyt samaistumaan. En edes Lenaan, jonka näkökulmasta kirja on kirjoitettu. Jotenkin hahmot tuntuivat hieman etäisiltä, mutta peruskuvan niistä silti sai.

Lopulta kirja oli ihan kiva, vaikkakin melko surullinen paikoittain, ja aion kyllä lukea trilogian toisetkin osat. Kirja loppui aika yllättävään kohtaan, mutta on sitä parempaakin tavaraa luettu.

Tietoa kirjasta :: Delirium: Rakkaus on harhaa

Lauren Oliver Julkaistu: syyskuu 23, 2011
Tyylit: scifidystopia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Marja Helanen-Ahtola. Päällyksen kuva: Gustavo Marx. Alkuperäispäällyksen suunnittelu: Erin Fitzsimmons ja Hilary Zarycky. Sidottu, kansipaperi. 2. laitos: WSOY-pokkari, 2012. Nidottu.

Tulevaisuuden yhteiskunnassa yksilön valinnat koulutuksesta harrastuksiin ovat tiukasti kontrolloituja, energia säädeltyä ja rakkaus, amor deliria nervosa, julistettu pandemiaan rinnastettavaksi vakavaksi sairaudeksi. Vaikutusten eliminoimiseksi on ... (lisää)

Viallinen (Viallinen, #1)Labyrintti (Maze Runner, #1)Yhä sininen taivas (Paljaan taivaan alla, #3)Nälkäpeli: Matkijanärhi (Nälkäpeli, #3)Konejumalat (Routasisarukset, #3)
LordStenhammar, Wicked-Willie, Thialfi
Uusin jäsen: Marko Kinnunen