Hiekka - Hugh Howey6

Kirja-arvio :: Hiekka

Kirjoittanut anmamat

Hiekka on osittain ihan viihdyttävä kirja. Siilo-sarjan luettuani odotukseni olivat korkealla, mutta ne eivät kyllä täysin täyttyneet. Opus kyllä tempaisi mukaansa, mutta henkilöhahmot eivät ole kovin kiinnostavia, kerronta on välillä lapsellista ja suomennoksessa on turhan paljon kirjoitusvirheitä. Suosittelen lukemaan kirjan, jos dystopiat kiinnostavat ja lukija on valmis innostumaan ei-niin-täydellisestäkin teoksesta.

Hiekka

Alkuteos ilmestynyt viitenä pienoisromaanina 2013–2014. Suomentanut Einari Aaltonen. Sidottu, kansipaperi.

Howey luo uuden maailman huippumenestyneen Siilon saagan jälkeen

Maailma on hautautunut hiekkaan ja dyynien päällä nuori Palmer haaveilee urasta hiekkasukeltajana, kuten isäkin aikanaan. Kaksitoista vuotta sitten isä lähti sukellukselle, eikä koskaan palannut. Palmer ja hänen sisaruksensa joutuvat kohtaamaan yksin maailman, joka kulkee kohti kataoamista.

Hiekka on Siilon saagan kirjoittajan uusi dystopia maailmasta, jossa toivo on hautautunut hiekan alle. Tuuli siirtää dyynejä jatkuvasti, eikä koskaan tiedä mitä seuravana päivänä tapahtuu.

Kirjan arvostelut:

”Hugh Howey osaa todella kirjoittaa.” – SFX

”Hiekka todistaa ettei Siilon menestys ollut onnekas sattuma. Hiekka on erinomainen scifi-tarina, taitava ja peräänantamaton.” – Financial Times