Kirja-arvio: Rautatytär

Kirjoittanut Nella - 4.0

Olin kyllä positiivisesti yllättynyt tästä kirjasta. Sarjan edellinen osa oli aluksi melko hämmentävä, mutta loppua kohden hyvinkin onnnistunut. Tämä teos taas on alusta asti koukuttava ja hyvin rakennettu.

Päähenkilö, Meghan, oli ensimmäisessä kirjassa aika avuton ja koko ajan pelastettavissa, mutta tässä hän uskaltaa ryhtyä toimeen ja hän oppii paljon uusista kyvyistään, joka on mielestäni huomattavasti kiinnostavampaa. Välillä Meghan kuitenkin ymmärtää asioita omituisen myöhään, vaikka itse olisi arvannut tapahtuman jo muutamaa lukua aiemmin. Prinssi Ash on taas pysynyt melko samanlaisena rohkeana ja itsepäisenä persoonana, vaikkakin hänkin loppua kohden muuttuu ehkä aavistuksen. Puck on myös rohkea ja aina valmiina toimimaan ja hän on edelleen hauska hahmo, vaikkakin näyttää myös syvällisemmän puolenkin itsestään tässä kirjassa. Grimalkin on jälleen matkassa mukana ja loistaa kyllä roolissaan. Hän on aina muita edellä niin tiedon hankinnassa kuin avun löytämisessä. Myös Grim on huvittava persoona, jonka seurassa on aina viihdyttävää lukea. Uutena tärkeänä hahmona tässä kirjassa tulee myös Rautahepo, joka oli aiemmin Meghanin ja muiden vihollinen, mutta nyt auttaa näitä yhteisessä tavoitteessa ja tulee ystäväksi.

Juoni on tässä kirjassa jälleen kerran kyllä erittäin mielenkiintoinen ja paljon selkeämpi kuin edellisessä teoksessa. Koko ajan tapahtuu eikä tylsää hetkeä löydy kertaakaan. Taisteluita riittää kyllä vaikka muille jakamaan ja niissä tapahtuukin usein yllättäviä käänteitä. Kirjassa löytyy myös romantiikkaa juuri sopivasti, eli kyllä sopii niille, jotka romantiikasta nauttivat, mutta myös ne, jotka mieluusti sitä välttelisivät, voisivat toki lukea tämän mielellään. Tekstistä löytyykin paljon humoristisia piirteitä, joka tuo mielestäni aina kivan lisän tarinaan.

Loppujen lopuksi kirja on kyllä erittäin hyvä ja suosittelisin muillekin. Seuraavan osan pariin sitten vain.

Tietoa kirjasta :: Rautatytär

Julie Kagawa Julkaistu: joulukuu 2011
Tyylit: fantasia, romantiikka, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Eeva Parviainen. Nidottu.

Meghan Chase on vasta äskettäin saanut tietää olevansa puoliverinen haltijaprinsessa, kesähovin kuningas Oberonin tytär. Enää hän ei ole koulun näkymätön tyttö, köyhän sikatilallisen tytärpuoli, vaan haltijamaa Mikämikän suoranainen julkkis, jonka sydän vetää toisaalle, velvollisuudet ja taistelut toisaalle.

Kesän ja talven hovien sekä Rautakuninkaan taisteluiden tiimellyksessä myös ... (lisää)

Rubiininpuna (Rakkaus ei katso aikaa, #1)Rautakuningas (Rauta-saaga, #1)Safiirinsini (Rakkaus ei katso aikaa, #2)Okaruusujen valtakunta (Valtakunta, #1)Smaragdinvihreä (Rakkaus ei katso aikaa, #3)
Uusin jäsen: Anton Niinikoski