Kokemattomat ja muita kertomuksia - Diana Gabaldon5

Kirja-arvio :: Kokemattomat ja muita kertomuksia

Kirjoittanut rudi92

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Luin jo torstaina tämän novellikokoelman, mutta pystyn vasta nyt kirjoittamaan tänne arvostelun. Ajattelin, että kirjoitan kaikista kolmesta (koska en lukenut Muukalainen kirjan pätkää) oman mielipiteeni erikseen.

Eli ensin Kokemattomat

Kokemattomat on ihan ok. Minulla oli suuret odotukset tarinaa kohtaan, koska pidän suuresti Jamie Fraserista, mutta novelli oli jotenkin kuiva ja tylsä. eikä Jamie kauheasti saanut pelastettua sitä. Ian oli jotenkin ärsyttävä, onneksi hän on vanhempana paljon kivampi. Juoni on aika keksimällä keksitty, eikä minua hirveästi kiinnostanut juutalaistytön kohtalon. Lyhyesti sanottuna tylsä ja Jamie Fraserin nimellä ratsastava novelli. Arvosana 7.

Katoavainen vihreä

Katoavainen vihreä on todella hyvä. Juoni on hyvä ja Minnie kiva hahmo. Pidin myös Halista, jonka mielenmaisemaan pääsi hyvin käsiksi. Toteutus on mukaansatempaava ja halusin lukea novellin nopeasti, niin kuin hyvän kirjan (tai tässä tapauksessa novellin) haluaakin. Ehdottomasti paras kolmesta tarinasta. Arvosana 9.

Saarrettu

Sitten on viimeinen novelli. En oikein tiedä, mitä tästä sitten sanoisi. Tylsä, ei kunnon juonta, laimeat sivuhahmot. Kun tätä luki, tuntui, ettei oikein päässyt puusta pitkään. Pidän Matkantekijä-sarjassa Johnista, mutta tätä novellia ei olisi kannattanut lukea. Arvosana 5

Kokemattomat ja muita kertomuksia

Alkuteos ilmestynyt 2017. Suomentanut Anuirmeli Sallamo-Lavi. Kansi: Laura Noponen. Sidottu, kansipaperi.

"Kokemattomat on lyhennetty versio englanninkielisestä kertomuskokoelmasta Seven Stones to Stand or Fall. Tähän kokoelmaan päätyneet nimikertomus, Katoavainen vihreä ja Saarrettu ovat aiemmin suomentamattomia. Lisäksi Kokemattomissa on mukana kolme ensimmäistä lukua Matkantekijä-sarjan avaavasta teoksesta Muukalainen, jonka ensimmäinen painos ilmestyi suomeksi 2002."

Nuori Jamie Fraser suree isänsä kuolemaa ja pakoilee Ranskan maaseudulla pahasti haavoittuneena yhteenotosta englantilaisten kanssa. Seurana on ystävä Ian Murray, jolla myös on hyvä syy pysyä Skotlannin ulkopuolella.

Kohtalon johdattamana juutalainen herrasmies Hasdi palkkaa nuorukaiset saattelemaan Pariisiin kuvankauniin tyttärensä Rebekahin. Niin Jamie kuin Iankin tuntevat tähän kiihkeää, välitöntä vetoa, mutta he olisivat ehkä varovaisempia, jos tietäisivät, millaisen naisen kanssa oikein ovat tekemisissä.

Nimikertomus sijoittuu aikaan ennen kuin Matkantekijä-sarjan Claire kohtasi Jamien ja kuvaa, miten Jamie kasvaa pojasta mieheksi. Ennen julkaisemattoman historiallisen tarinakokoelman kaksi muuta seikkailukertomusta keskittyvät lordi Johniin.