En oikein osannut odottaa kirjalta mitään kovinkaan erityistä, mutta itse kyllä yllätyin positiivisesti. En ole aiemmin lukenut paljoa steampunkia, mutta tykästyin kirjaan kyllä kovasti.

Kirjan tyyli on hieman erikoinen ja tapahtumien kerronta on todella monipuolista. Kirjassa kerrotaan Aleian ja Corildonin tapahtumia paljon, mutta jonkin verran myös muiden ulkopuolisten hahmojen näkökulmia. Teos on melko tasaista luettavaa, mikään kohta ei jäänyt erityisesti mieleen. Koko kirjan ajan juoni on melko samanlaista ja yhtä hyvä. Olisin ehkä kaivannut hieman enemmän mieleenpainuvia käännekohtia tai edes jotakin erilaista.

Kirjan idea on oikein mielenkiintoinen. Teoksen maailmassa ihmiset ja seleesit elävät rinnakkaiseloa, vaikkei sekään aivan kitkatonta ole. Kirjassa miljöö vaihtuu usein ja sen tyyli on aina uudenlainen. Itse en vieläkään ole aivan selvillä, minkälaisessa maailmassa nämä henkilöt elävät. Paras arvaukseni olisi jokin toinen planeetta, meidän ajastamme katsoen tulevaisuudessa, jossa kehitys on tapahtunut paljon hitaammin tai itse planeetta syntynyt myöhemmin. Kirjassa on selvästi villin lännen tyyliä, joka on melko kiehtova ajatus.

Henkilöhahmot ovatkin sitten monipuolisia ja kiinnostavia. Oma suosikkini on toinen kirjan päähenkilöistä, Aleia. Hän on ihanan viaton ja hyväsydäminen ja yrittää luoda itselleen uutta elämää muistinmenetyksensä jälkeen. Corildon taas on puolestaan paljon kokeneempi ja vanhempi. Hänen ja Aleian välinen suhde on todella erikoinen enkä ole itse ainakaan muissa kirjoissa sen kaltaista vielä kohdannut. Suhde ei todellakaan ole romanttinen, muttei se aivan sukulaisten suhdetta muistutakaan. Ystävien välinen suhde kuvaa sitä parhaiten, muttei sitten kuitenkaan aivan oikein. Kirjasta löytyy kyllä romantiikkaakin, molempien hahmojen puolelta, ja itse pidän kovasti Aleian kiintymyksen kohteesta, Mateosta.

Kirja on kyllä mielekästä luettavaa ja suosittelisin muillekin. Oikein hyvä kotimainen teos. Toivottavasti trilogian muissakin osissa riittää vielä mielenkiintoisia tapahtumia.

Tietoa kirjasta :: Hän sanoi nimekseen Aleia

Erika Vik Julkaistu: helmikuu 21, 2017
Tyylit: fantasia, steampunk
Avainsanat: kotimainen

Kannen kuvitus: Erika Vik. Sidottu, kansipaperi.

Kahtia jakautuneessa maailmassa tuulet ovat muuttumassa. Tytön täytyy muistaa. Mies haluaa vain unohtaa.

Corildon on seleesi, aisteiltaan ylivertaisen lajin edustaja, joka kykenee käskemään tuulia. Hän on eristäytynyt, viskiä suruunsa pahoina päivinä kiskova herrasmies, joka ennen rakasti naisilta saamaansa huomiota. Hän on myös seleesien Seuran kartografi, joka on havainnut tuulten muuttuneen ja aavistaa, ... (lisää)

Nefrin tytär (Kaksosauringot, #3)LanganpäitäSeleesian näkijä (Kaksosauringot, #2)Susikuningatar (Gigi ja Henry, #3)Kellopelikuningas (Gigi ja Henry, #2)
Uusin jäsen: Peppi Pirhonen