Väristys (Väristys #1) - Maggie Stiefvater5

Kirja-arvio :: Väristys

Kirjoittanut Nella

Kirja oli kyllä pienoinen pettymys. Takakannen perusteella odotin jotakin kaunista ja jännittävää tarinaa, mutta se onkin melko tylsä. Kirja toi mieleeni huomattavan usein Twilightin, eikä vain ihmissusi-idean takia, vaan koko tarinan perusteella. Kirja keskittyy suuresti Gracen ja Samin suhteeseen eikä sitten oikeastaan mihinkään muuhun. Toinen Twilight-tyylinen piirre löytyy teoksen kerrontatavasta. Kirjan tapahtumat etenevät nopeasti ja monet hahmoista jäävät etäisiksi.

Kirjan idea on mielenkiintoinen ja hyvin keksitty, mutta toteutus on kyllä pettymys. Teoksesta löytyy kyllä kivoja kohtia, mutta ne jäävätkin sitten vain lyhyiksi kohtauksiksi. Kokonaisuudessaan tarina on kyllä kiva, mutta en jäänyt mitenkään koukkuun tähän sarjaan.

Kirjassa hahmoja on melko vähän, kun asiaa miettii. Pääosissa ovat selvästi Grace ja Sam, joiden näkökulmista tarina on kirjoitettu. Itse pidin tästä, koska sen avulla pääsee tutustumaan molempiin henkilöihin paremmin. Muita hahmoja tapaakin sitten vain satunnaisesti, paria poikkeusta lukuun ottamatta.

Jos kaipaa jotain kevyttä romanttista luettavaa, niin kirja voisi soveltua siihen, mutta jännitystä ei tästä kyllä löydy tarpeeksi minun makuuni. En taida lukea sarjan muita osia, mutta mieli voi aina muuttua.

Väristys

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Laura Honkasalo. Päällyksen typografia: Kirsi Kujansuu. Sidottu.

Grace on jo vuosia katsellut kotinsa takana asustelevia susia. Etenkin eräs keltasilmäinen yksilö on saanut hänet pauloihinsa. Suden ja tytön välillä tuntuu olevan molemminpuolinen, luottamuksellinen yhteys.

Sam puolestaan viettää kaksoiselämää. Talvella hän elää metsässä pienen laumansa kanssa ja käy äänetöntä ajatustenvaihtoa pelottoman tytön kanssa. Kesän lämpimät säät suovat hänelle muutaman arvokkaan kuukauden ihmisenä – kunnes pakkanen jälleen vangitsee hänet lumiseen metsään, suden ruumiiseen.

Yhtenä syksyisenä päivänä Grace tapaa kotiovellaan pojan, jonka tuttuus saa hänen henkensä salpautumaan. Vuosien hiljainen suhde kasvaa tiiviiksi, surullisenkauniiksi rakkaudeksi. Mutta nuorten yhteinen aika käy vähiin…

Ihmissusi-legendaa raikkaasti hyödyntävä Väristys on jäänhauras tarina nuoresta rakkaudesta. Herkällä tuntumalla kirjoitetut lauseet virtaavat eteenpäin ja vievät mukanaan, kunnes viimeisten sivujen jälkeen niiden lumosta ei malttaisi palata takaisin.

Väristys on nuoren Maggie Stiefvaterin (s. 1981) vakuuttava trilogian avaus – kirjasta on tekeillä myös elokuvasovitus. Stiefvater on kirjoittanut teokset: Lament: The Faerie Queen’s Deception ja jatko-osan Ballad: The Gathering of Faerie. Kirjailija Cynthia Leitich Smith kuvaa Maggien tekstiä näin: ”musikaalista, taianomaista ja romantiikkaa pursuavaa… täydellistä teräville päille ja runollisille sieluille.” Maggie asuu Virginian maaseudulla miehensä, kahden lapsensa ja kahden neuroottisen koiransa kanssa. Lisätietoja Maggiesta löytyy osoitteesta maggiestiefvater.com.

Arvosteluotteita:

”Vuoden paras kirja.” – Publishers Weekly

”Tämä on loistava esikoinen.”
– The Observer

”Kaunis ja liikuttava.”
– School Library Journal

”Tämä kirja saa isot pisteet omaperäisyydestä.”
– Romantic Times Book Review

”Maggie Stiefvaterin ensimmäinen suomennettu teos (…) avaa vaikuttavasti The Wolves of Mercy Falls -trilogian. Samalla se onnistuu puhaltamaan eloa kulahtaneelta vaikuttavaan ihmissusiteemaan.” – Piia Tirronen, Tähtivaeltaja 3/2010