Kirja-arvio: Lasipalatsi

Kirjoittanut Nella - 4.5

Olin positiivisesti yllättynyt kirjan suhteen, vaikka odotuksetkin olivat jo korkealla. Kirjan idea on uudenlainen ja mielenkiintoinen ja se on toteutettu todella onnistuneesti. Tarinaan vain ajautuu mukaan ja itse huomasin lukeneeni kirjan jo hetkessä.

Kirjan kirjoitustyyli oli mielestäni aluksi hieman erikoinen, mutta jo parin sivun jälkeen sain siitä helposti kiinni. Tarinaa kerrotaan suurimmaksi osaksi Celaenan osalta, mutta tarinan edetessä uusia osapuolia ilmestyy myös kuvioihin. Itse ihastuin tarinaan valtavasti, se on täynnä yllättäviä tapahtumia ja jännitystä eikä tylsää hetkeä kyllä löydy. Vaikka teos onkin vakavahenkinen, siihen on saatu mukavasti huumoria mukaan. Romantiikkaakaan ei puutu ja kepeitä hetkiä on saatu mukavasti ujutettua vauhdikkaan ja raa'an tarinan sekaan.

Henkilönä Celaena on kyllä kaikkea mitä voi tällaisessa, tai ylipäätään missä tahansa, kirjassa toivoa. Hän on rohkea, taidokas, itsepäinen ja oikeudenmukainen. Okei, kuulostaa aika peruskuvaukselta, mutta tässä hahmossa kaikki nuo piirteet lomittuvat mahtavasti yhteen ja täydellinen päähenkilö on syntynyt. Myös Chaol ja Dorian ovat ihastuttavia hahmoja, Nehemiasta puhumattakaan. Yleisesti ottaen kaikki kirjan henkilöt ovat taidokkaasti luotuja ja teoksesta löytyy jos jonkinlaista hahmoa.

Kirja on yksinkertaisesti lumoava ja siitä tuli nopeasti yksi suosikeistani. Suosittelen lämpimästi kaikille jännien fantasiakirjojen ystäville.

Tietoa kirjasta :: Lasipalatsi

Sarah J. Maas Julkaistu: heinäkuu 11, 2017
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Sarianna Silvonen. Kartta: Kelly de Groot. Kannen kuvitus: Alessandro Taini. Sidottu, kansipaperi.

KAHDEN MIEHEN RAKASTAMA
KOKO VALTAKUNNAN PELKÄÄMÄ
HEIDÄN AINOA TOIVONSA

Adarlanin hovin valtaistuinsaliin astelee pahamaineinen salamurhaaja. Hän ei ole tullut tappamaan julmaa kuningasta, vaan hän on siellä lunastaakseen vapautensa. Jos hän päihittää taistelutaidoillaan 23 varasta, salamurhaajaa ja soturia, hänet ... (lisää)

Jäämaan viimeinen taistelu (Jäämaan kronikka, #3)Savuvarkaat (Savuvarkaat, #1)Maresin voima (Punaisen luostarin kronikoita, #3)Varjojen kuningatar (Throne of Glass, #4)Tulen perillinen (Throne of Glass, #3)
Uusin jäsen: Irma Niemiaho