Keskiyön kruunu (Throne of Glass #2) - Sarah J. Maas9

Kirja-arvio :: Keskiyön kruunu

Kirjoittanut Nella

Ihana. Pidin tästä kirjasta aivan yhtä paljon kuin edeltäjästäänkin. Tarina jatkuu reippaasti eikä kiinnostavia tapahtumia puutu tästäkään teoksesta.

Celaena on edelleen rohkea ja itsepäinen nuori nainen, mutta tässä kirjassa hän näyttää vielä avoimemmin tunteellisen puolensa. Myös muut tärkeät henkilöt, kuten Chaol, Dorian ja Nehemia, näyttävät uusia ja mielenkiintoisia puoli itsestään. Kaikki hahmot jaksavat kyllä aina yllättää...

Tarina on mukaansatempaiseva ja itse luin kirjan jälleen aivan hujauksessa. Teos on täynnä jännitystä ja taistelua, mutta myös tunteellisia ja hauskoja kohtia. Sarah Maas on saanut kyllä taitavasti koottua näin paljon ominaisuuksia yhteen ja vielä onnistunut pitämään kaiken hienosti kasassa.

Itse olen myös todella kiinnostunut sarjan maailmasta. Siellä asustaa ihmisiä, joiden keskuudessa vaeltaa kuitenkin taikuutta. Vaikka taikuus onkin kiellettyä Adarlanin valtakunnassa, löytyy sitä yllättävän läheltä hovia...

En tainnut edes mainita puolia niistä asioista, jotka pitäisi, mutta yksinkertaistettuna: Kirja. On. Mahtava. Suosittelen erittäin innokkaasti. Itse pidin tarinasti aivan valtavasti.

Keskiyön kruunu

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Sarianna Silvonen. Kartta: Kelly de Groot. Kannen kuvitus: Alessandro Taini. Sidottu, kansipaperi.

PAHAN KRUUNAAMA
VELVOLLISUUKSIEN SITOMA
RAKKAUDEN REPIMÄ

Celaena Sardothien voitti raa'an kamppailun, ja hänestä tehtiin Kuninkaan Miekka, Adarlanin kuninkaan henkilökohtainen salamurhaaja. Celaena ei kuitenkaan kumarra kruunua: salassa hän auttaa kuninkaan vihollisia pakenemaan, sillä hän tietää, että hänen palvelemansa miehen sielu on sysimusta. Jokainen kuolema, jonka Celaena lavastaa, ja jokainen valhe, jonka hän kertoo, on uhka hänen rakkailleen ja hänelle itselleen.

Juonittelu ja salailu mutkistavat hänen välejään kruununprinssi Dorianiin, kuninkaallisen vartioston kapteeni Chaoliin sekä kapinalliseen prinsessa Nehemiaan. Eikä Celaena ole ainoa, joka hakee oikeutta. Kun sitten salaisuuksien vyyhti johtaa järkyttävään katastrofiin, Celaenan on päätettävä, minkä puolesta hän todella taistelee: vapautensa, sydämensä vai kuningaskunnan kohtalon.

"Jos etsit eeppistä fantasiaa, jossa on hitunen romantiikkaa, kosolti juonitteluja ja mysteerejä ja loppusilauksena tiukkoja toimintakohtauksia ja vaikuttavia henkilöhahmoja, tämä on kirja ja sarja juuri sinulle." – TOR.COM

"Värikäs Celaena, vuoroin hellä, vuoroin armottoman raju, on täysin elävän tuntuinen sankaritar... Eeppinen fantasia, jonka maailmaan lukijat tulevat uppoutumaan haluamatta koskaan poistua." – Kirkus Reviews tähtiarviossaan