Perillä (Tarkoitettu-trilogia #3) - Ally Condie7

Kirja-arvio :: Perillä

Kirjoittanut Nella

Kirjan tapahtumat tuntuvat etenevät nopeammin kuin aiemmissa kirjoissa, mutta olihan se ihan mukavaa vaihtelua. Tarinalla on myös tällä kertaa kolme kertojaa aiemmista osista poiketen. Mielestäni oli kiinnostavaa lukea Cassian, Kyn sekä Xanderin näkökulmasta, se tuo tarinaan enemmän ulottuvuutta ja pitää sen koko ajan käynnissä.

Tämä kirja eroaa edellisistä osista myös sillä tavalla, ettei se painotu pelkästään Kyn ja Cassian romanssiin, vaan mukana on myös paljon laajempi kuvio. Kirja alkaa heti nopealla tahdilla ja jatkuu samalla tavalla loppuun asti. Teos on kyllä myös täynnä herkkää ja taiteellista tekstiä, mutta siitä löytyy paljon konkreettisempaakin tekstiä. Tässä keskitytän myös paljon Xanderin kannalta lääketieteeseen, joka omasta mielestäni on varsin mielenkiintoista.

Kyn, Xanderin ja Cassian välinen suhde on hieman sekava ja jokaisella osapuolella löytyy tunteita useampaan henkilöön, mutta kokonaisuudessaan heidän suhteensa on luotettava ja mukavaa luettavaa. Henkilöinä kaikki kolme ovat hyvin erilaisia. Ky on todella käytännöllinen ja tunteikas, Cassia taas järjestelmällinen, mutta rento ja Xander puolestaan huolehtiva ja avulias. Kaikki ovat kuitenkin rakastavia ja laittavat muiden tarpeet omiensa edelle. Itse pidän tästä jalosta piirteestä, mutta välillä se on jo hieman ennalta-arvattavaa.

Kirja on hyvin taidokkaasti tehty ja sen teksti on melko yksinkertaista, jolloin kaikki runot ja tunteikkaat kerronnat erottuvat selvästi joukosta. Suosittelen kirjaa kyllä muillekin.

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Perillä

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Kaisa Kattelus. Sidottu, kansipaperi.

Onnistuuko kansannousu murtamaan Yhteiskunnan vallan?

Jätettyään Yhteiskunnan ja etsittyään epätoivoisesti niin kapinallisia kuin toisiaankin Cassia ja Ky ovat vihdoin löytäneet hakemansa. Hintana on kuitenkin jälleen menetys. Ky jää kansannousun piiriin, mutta Cassia määrätään palaamaan Yhteiskuntaan ja työskentelemään sieltä käsin vastarinnan puolesta. Mikään ei kuitenkaan ole ennustettavissa. Pian kansannousu virallisesti alkaa ja muuttaa kaiken. Löytävätkö Cassia ja Ky toisensa uudelleen, vai onko Cassian kohtalona kaiken jälkeen sittenkin Xander?

Ally Condie on kirjoittanut vangitsevan tarinan tulevaisuuden yhteiskunnasta, vapaudenkaipuusta ja kielletystä rakkaudesta. Trilogiassa on samastuttavat, koskettavat päähenkilöt sekä kaunis sanoihin ja kirjoittamiseen liittyvä ulottuvuus.