Houkutus (Houkutus #1) - Stephenie Meyer7

Kirja-arvio :: Houkutus

Kirjoittanut Nella

Tämä saaga jakaa ihmiset kyllä aivan kahtia: joko sitä rakastetaan aivan sydämen kyllyydestä eikä parempaa tarinaa ole tai tule koskaan olemaankaan tai sitten sarjaa vihataan ja haukutaan roskaksi. Mielestäni kirjoihin perustuvat elokuvat ovat pilanneet pahasti koko saagan maineen, mutta itse kirjoihin ei kannata suhtautua ainakaan aluksi kovin ennakkoluuloisesti. Kaikki ovat varmasti joskus kuulleet edes jotakin Twilightista ja jonkinlainen käsitys tarinasta ihmisillä on, mutta itse ymmärsin tarinaa paremmin vasta sen luettuani.

Itse pidin kirjaa positiivisena yllätyksenä, vaikka löytyyhän minulta sitä negatiivistakin palautetta. Pidän kovasti Meyerin kerrontatavasta ja kirjoitustyylistä. Sitä jaksaa lukea kyllä oikein mielellään. Kirjassa kuvaillaan tarkasti pieniäkin yksityiskohtia, joka voi muuttua helposti melko tylsäksi, mutta Meyer on onnistunut pitämään tekstin kiinnostavana. Kirjan idea vampyyreista ei tunnu aluksi kovin omaperäiseltä, mutta tässä on saatu kuitenkin pidettyä kyseiset taruolennot raikkaina pienten yksityiskohtien avulla.

Teoksessa on kuitenkin paljon pieniä häiritseviä yksityiskohtia kuten se, että Bellan lukujärjestys on joka ikinen päivä samanlainen. Joka päivä opiskellaan äidinkieltä ja biologiaa samassa järjestyksessä ja aina mukana on myös liikuntaa. Tiedän, pieni ja turha huomio, mutta silti niin kovin ärsyttävä. Eikö luovuutta ole voitu käyttää edes sen vertaa, että oppiaineita olisi edes hieman monipuolisemmin... No, se siitä. Toinen inhottava asia on taas se, että melkein kehenkään sivuhenkilöön ei pääse tutustumaan. Bellan elämä alkaa nopeasti pyörimään kokonaan Edwardin ympärillä. Okei, itse pidän Edwardista kovasti ja nautin heidän suhteensa lukemisesta, mutta ymmärrän kyllä, miksi niin monia tämä ärsyttää.

Tarina ei ole todellakaan niin huono kuin monet sitä kuvailevat, mutta en nyt sanoisi tätä parhaaksi lukemakseni kirjaksikaan. Mutta suosittelen kyllä ehdottomasti lukemaan tämän sarjan.

Houkutus

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Tiina Ohinmaa. Päällyksen suunnittelu: Gail Doobinin ja Sami Saramäki. Päällyksen valokuva: Roger Hagadone. Sidottu. 2. laitos elokuvakannella: Loisto, 2009.

New York Timesin toimituksen valinta 2005, Publishers Weeklyn vuoden paras kirja 2005.

”Ensinnäkin: Edward oli vampyyri. Toiseksi: osa hänestä – enkä tiennyt, kuinka voimakas se osa oli – janosi minun vertani. Ja kolmanneksi: olin silmittömästi, peruuttamattomasti rakastunut häneen.”

Isabella muuttaa isänsä luo tihkuisenharmaaseen pikkukaupunkiin. Hän on valmistautunut elämänsä tylsimpään käänteeseen, mutta tapaa uudessa lukiossa kiehtovan Edwardin – yliluonnollisen komean, älykkään ja arvoituksellisen pojan. Edward käyttäytyy Isabellaa kohtaan ynseästi ja vältellen, kunnes vastahakoisesti alkavan ystävyyden kautta salaisuus selviää: Edward on vampyyri. Hän kuuluu perheeseen, joka on valinnut elämän ihmisyhteisössä ihmisverestä kieltäytyen!

Vaaroja uhmaten Isabella ja Edward rakastuvat. Perinteisessä mielessä he eivät toisiaan voi saada, mutta he kohtaavat ajatuksin ja kielessä, joka on rikasta, aistillista ja kaihoisaa. Edwardista tulee Isabellan suojelusenkeli, mutta kukaan ei ole kauan turvassa, kun vaara hiipii heidän kintereilleen suhteen ulkopuolelta.

Onko mikään rakkauden voimaa suurempaa?