Epäilys (Houkutus #3) - Stephenie Meyer7

Kirja-arvio :: Epäilys

Kirjoittanut Nella

Kirja on paljon parempi kuin sarjan toinen osa, Uusikuu, ja melko samaa tasoa kuin Houkutus. Tässä osassa on reilusti romantiikkaa ja tapahtumia, mutta itse aloin välillä ärsyyntyä hahmoihin.

Edward ja Alice ovat aivan suosikkejani koko sarjassa, mutta päähenkilö Bella on kyllä välillä hieman ärsyttävä. Mielestäni hyvä päähenkilö osaa ongelmiin jouduttuaan selvitä edes jollakin tavalla itse, mutta Bella tuntuu niin kovin avuttomalta. Myös Jacob rasittaa välillä, mutta aivan eri syistä. Hän osaa kyllä pitää huolta itsestään, mutta Jacobin käyttäytyminen Bellan suhteen on todella turhauttavaa aika ajoin.

Koko sarjan juoni tuntuu huolella suunnitellulta ja monet pienetkin yksityiskohdat ovat usein tärkeitä myöhemmissä vaiheissa. Teoksen juoni tuntuu hieman hidastempoiselta, mutta jotenkin sitä vain jaksaa lukea mielenkiinnolla eteenpäin. Itse jäin ehkä turhankin paljon sarjaan koukkuun kun sitä ensi kertaa luin, mutta yleensähän se vain kertoo hyvästä kirjasta.

Teoksen teksti on mielestäni todella laadukasta. Välillä juoni ja koko sisältö yleisesti saattaa olla hieman tönkömpää, mutta kirjoitustavasta en kyllä löydä valittamista. Meyer osaa selvästi kirjoittaa kiinnostavalla tavalla ja teksti pitää kyllä mukanaan. Tunnelma on monimuotoista, välillä se on humoristista ja toisinaan taas vakavaa tai romanttista.

Kokonaisuudessaan teos on kyllä itselleni mieluinen, vaikka löytyyhän tästäkin negatiivista palautetta. Koko sarja on mielestäni jotenkin hieman ristiriitainen, mutta suosittelen kyllä muillekin.

Epäilys

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Pirkko Biström. Sidottu. WSOY-pokkari, 2010. Nidottu.

"Siinä kuolemanhiljaisuudessa asia äkkiä valkeni minulle yhtenä välähdyksenä, ja jokainen yksityiskohta loksahti paikalleen.

Asia jota Edward ei halunnut minun tietävän.

Asia jonka vuoksi sekä Cullenit että sudet liikkuivat metsässä vaarallisen lähellä toisiaan.

Asia jota olin muutenkin odottanut. Asia jonka tiesin tapahtuvan uudestaan, vaikka hartaasti toivoinkin ettei niin kävisi. Ei kai siitä ikinä tulisi loppua?"

Bella Swan on vaarassa, kun joukkomurhien aalto vavisuttelee Seattlea ja julma vampyyri janoaa kostoa. Kaiken huipuksi hänen on valittava Edwardin rakkauden tai Jacobin ystävyyden välillä, sillä ihmissudet ja vampyyrit eivät tule toimeen keskenään.

Bella on kiintynyt Jacobiin ja viihtyy hänen seurassaan kenties liiankin hyvin. Onko Bella enää varma tunteistaan? Onhan ihmissusi-Jacobissa sentään jotain inhimillisempää kuin Edwardissa...

Ylioppilasjuhlien lähestyessä Bella aikoo tehdä lopullisen päätöksen: Elääkö vai kuolla? Muuttuako vampyyriksi vai säilyä ihmisenä?

Epäilys on kolmas osa kuolematonta rakkaustarinaa. Sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet Houkutus (2005) ja Uusikuu (2007).