Nälkäpeli (Nälkäpeli #1) - Suzanne Collins7

Kirja-arvio :: Nälkäpeli

Kirjoittanut Lukijatar

Alkuun on myönnettävä, että Nälkäpeli on merkittävä teos YA-kirjallisuudelle, erityisesti Suomessa. Se paitsi aloitti dystopiabuumin myös teki selväksi, että nuorten aikuisten kirjallisuudelle on todellakin tilausta.

Teos on jaettu kolmeen osaan, joissa seurataan Katnissin seikkailuja Nälkäpeli-kisoissa ensimmäisen persoonan kertojan kautta. Katniss on päähenkilönä miellyttävän maanläheinen - hän on käytännöllinen ja vastuuntuntoinen. Hänen järkeilyihinsä on usein helppo yhtyä, mutta hänelläkin on omat heikkoutensa. Jo tässä ensimmäisessä osassa lanseerattu romanssi on ihan mukavasti toteutettu, joskin se alkaa loppua kohti viedä turhan paljon sivutilaa minun makuuni. Kokonaisuus on kuitenkin ihan hyvin jaettu yhteiskunnan kuvauksen, itse Nälkäpelin ja Katnissin henkilökohtaisten asioiden välille. Sen sijaan dystooppisessa maailmassa on useitakin juoniaukkoja, vaikka selkeästi maailmanrakennukseen on kotetettu jonkin verran panostaa. Temaattiset elementit jäävät kuitenkin tässä aloitusosassa aihioiksi.

Annan Nälkäpelille kolme ja puoli tähteä: yhden tähden YA-kirjallisuuden mittapuulla onnistuneesta sankarittaresta, toisen tähden vetävästä tekstistä, kolmannen tasapainoisesta kokonaisuudesta ja puolikkaan yrityksestä vakavien teemojen käsittelyyn.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Nälkäpeli

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Helene Bützow. Päällyksen kuvitus: Tim O'Brien. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 2010, nidottu.

Luonnonkatastrofit, kuivuus, myrskyt, tulipalot ja tulvat nielivät suuren osan Pohjois-Amerikasta. Loput hävitti jäljelle jääneestä ruoasta käyty sota. Raunioista syntyi Panem. Sen kansalaiset nousivat kapinaan hallitsijoitaan vastaan, mutta hävisivät taistelun. Rangaistukseksi kehitettiin nälkäpeli.

Pelin säännöt ovat yksinkertaiset. Jokaisen vyöhykkeen on arvottava yksi poika ja tyttö osallistumaan kisaan. Nuoret pakotetaan vaativiin olosuhteisiin luonnonalueelle, jossa heidän on tapettava toisensa. Viimeinen hengissä selviytyjä on voittaja.

Nälkäpeli on vuotuinen tapahtuma ja koko maassa näytettävä tosi-TV-ohjelma. Trilogian ensimmäisessä osassa 16-vuotiaan Katnissin kyvyt joutuvat koetukselle, kun hän ilmoittautuu peliin vapaaehtoiseksi pelastaakseen pikkusiskonsa, jonka epäonneksi arpa lankeaa...

Suzanne Collins kertoo Theseuksen tarun ja gladiaattorielokuvien inspiroineen häntä omalaatuisen yhteiskunnan luomisessa. Nälkäpeli on hänen ensimmäinen suomennettu romaaninsa.

Yhdysvaltalainen kirjailija asuu Connecticutissa perheensä ja takapihaltaan adoptoimiensa kissojen kanssa. Hän on aloittanut uransa 1991 kirjoittamalla lastenohjelmia televisiolle.

"Minulta pyydetään usein lukuvinkkejä, ja annankin niitä mielelläni, koska kirjat ovat minusta innostavia. Viimeisin villitykseni on Suzanne Collinsin Nälkäpeli. Tämä kirja lumosi minut niin, että minun oli pakko ottaa se mukaan päivällispöytään ja piilottaa se pöydänkulman alle, jottei tarvitsisi keskeyttää lukemista. Tarina valvotti minua monta yötä peräkkäin, sillä vielä kirjan luettuanikin makasin hereillä vuoteessa sitä ajatellen. Olen suositellut kirjaa ventovieraille kirjakaupassa. Ja nyt kaikille, jotka lukevat nettisivujani. Nälkäpeli on suurenmoinen." – Stephanie Meyer

Nälkäpeli on romaani täynnä jännitystä, joka ei päästä hetkeksikään otteestaan. Luin sen yhtä soittoa alusta loppuun.” – Stephen King

”Tarinan vahvana juonteena on epäoikeudenmukaisuus (…) Romaania voi tarkastella vertauskuvana loppuun asti viedystä kilpailu- ja tositv-yhteiskunnasta.” – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat