Punainen kuningatar (Hopea #1) - Victoria Aveyard8

Kirja-arvio :: Punainen kuningatar

Kirjoittanut HeirOfMist

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Eli siis kirjaan oli luotu hieno maailma ja tähän maailmaan on kirjoitettu koko sarja (toisin kunin Katri Alatalon Käärmeiden kaupunki johon on kirjoitettu erittäin hieno maailma mutta se on vain yhtä kirjaa varten). Pidin kirjasta erittäin paljon. Mare oli lempihahmoni kirjan alusta lähtien, koska hän oli normaali ihminen ja silti hänellä oli erikoisia voimia, se että hän hallitsee sähköä. Calista pidin siihen asti että paljastui että hän on kruununprinssi, toivoin että mare olisi paritettu hänelle eikä Mavenille, kirjan lopussa aloin pitää hänestä sillä hän oli lopussa Maren kanssa pakosalla. Mavenista en pitänyt missään vaiheessa, sillä hän ei ollut yhtä tärkeä kuin Cal. Maven ärsytti minua koko kirjan ajan, ja kun hänen petos paljastui lopussa niin aloin vihata häntä.

Punainen kuningatar

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Jussi Korhonen. Kansi: Sanna-Reeta Meilahti. Sidottu.

”Jännittävän sarjan alku... Jos aiot lukea yhden kirjan, lue tämä!” – Guardian

Uuden fantasiasarjan mykistävä ensimmäinen osa!

Veri jakaa ihmiset kahteen kastiin – punaisiin ja hopeisiin. Punaiset ovat rahvas, jota lähes jumalallisia voimia omaava hopeisten eliitti hallitsee.

Mare Barrow on 17-vuotias punainen taskuvaras ja joutumassa pian sotaväkeen. Tilanne muuttuu yllättäen, kun vastarintaliike Purppurakaarti horjuttaa hopeisten ylivaltaa, ja suojellakseen ystäväänsä Mare päätyy hopeisten keskuuteen. Siellä hänelle ja hopeisten hoville valkenee, että punaisesta verestä huolimatta Marella on oma, kuolettava voimansa.

Maresta tehdään hopeisten prinsessa, mutta maailmassa, jossa vallankumous ja rakkaus sekä valta ja oikeus kamppailevat, ei mikään ole mustavalkoista ja kuka tahansa voi pettää kenet tahansa.

Punainen kuningatar on Yhdysvalloissa valtavan menestyksen saavuttaneen uuden fantasiasarjan ensimmäinen osa. Victoria Aveyardin kiehtova maailma, särmikkäät henkilöhahmot ja hengästyttävät juonenkäänteet pitävät lukijan tiukassa otteessa alusta loppuun. Tarinaa on luonnehdittu yhdistelmäksi Game of Thronesia ja Outolintua, ja Universal Studios on hankkinut sen elokuvaoikeudet.

”Loistava. Vangitseva. Täynnä toimintaa. Pakko lukea yhdeltä istumalta.” – USA Today

”Victoria Aveyard on dystopian uusi kuningatar.” – Guardian

"Punainen kuningatar on henkeäsalpaavan koukuttava sarjan aloitus, joka yhdistelee omalaatuisella tavalla fantasiaa ja dystopiaa." – Dysphoria-blogi

”Aveyard punoo uskottavan uuden maailman, jossa Mare ja hänen kaksi miestään kieppuvat luokkayhteiskunnan kasvavissa jännitteissä. Vallankumous peittää rakkaussuhteet alleen ja kiivastahtiset toiminnalliset yllätykset seuraavat toisiaan. Luovasti etenevä, vahvojen henkilöhahmojen kuljettama tarina puhaltaa uutta eloa ja uskoa fantasian tenhoon.” – Kirkus Review