Kumppanukset (Maailmanjako #1) - R. A. Salvatore8

Kirja-arvio :: Kumppanukset

Kirjoittanut Nella

Itse en ole ennen Dungeons and dragons -maailman kirjoja lukenut, mutta teos herätti mielenkiintoni kirjamessujen alekorista. Tarinassa käsitellään useamman eri hahmon seikkailuja ja kaikki tapahtumat punoutuvat lopuksi yhteen oikein hienosti.

Kirja on aluksi melko sekava ja itse en meinannut ymmärtää kaikkea lukemaani. Teksti on kuitenkin koko ajan todella mielenkiintoista, jonka takia tarinaa jaksaa kyllä mainiosti lukea eteenpäin.

Kirjan kaikki hahmot ovat erittäin mieleenkintoisia ja hyvin luotuja, samoin teksti ja juoni. Yllätyin hieman kirjan tasosta ja suosittelen todellakin kaikille fantasian ystäville. Laadukas teos.

Kumppanukset

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Mika Renvall. Kannen kuva: Tyler Jacobson. Sidottu.

Mitä hyötyä kullasta on, jos ystävät eivät tule nostamaan kaatunutta maasta?

Kuinka kauan mies muistetaan hänen kuoltuaan?

Se on lopulta ainoa todellinen mittapuu. Kun elämän kipinät viimein sammuvat, jäljelle jää vain se, mitä muistetaan. Rikkautta ei lopulta punnita kullassa vaan siinä, kuinka montaa ihmistä olet koskettanut. Kyyneleissä, jotka vuodatetaan, kun sinua surraan. Lämpimissä ajatuksissa, kun sinua ja elämääsi muistellaan.

– Drizzt Do\'Urden

Kumppanukset aloittaa uuden Maailmanjako-sarjan. Kun maailmat jakautuvat, koko Forgotten Realms mullistuu.

R. A. Salvatoren kirjat mustan haltian Drizzt Do\'Urdenin seikkailuista ovat olleet suosittuja niin Yhdysvalloissa kuin Suomessakin.