Kirja-arvio: Kuninkaan nousu

Kirjoittanut Nella

Kuninkaan nousu on todella koukuttava ja hyvin luotu teos. Kirjan juoni on mukaansa tempaiseva ja kaikki hahmot ovat lumoavia. Tekstikin on käsittämättömän hienoa, ainoa miinus mielestäni tarinassa on sen satunnainen raakuus. Etenkin loppua kohden teksti saa enemmän raakoja tapahtumia ja nämä kohdat eivät olleet suosikkejani.

Muuten todella upea kirja, suosittelen.

Kuninkaan nousu

Alkuteos ilmestynyt 2014. Suomentanut Mika Renvall. Kannen kuva: Tyler Jacobson. Sidottu.

YHDESSÄ SOTAAN

Salin kumppanukset ovat vauhdissa keskellä maailmaa, joka tuntuu ajautuneen loputtomaan vihan ja väkivallan kierteeseen. Kääpiöt ja örkit – ikiaikaiset veriviholliset – kyräilevät taas toisiaan. Tos’un Armgo ja Tiago Baenre yrittävät lietsoa sekasortoa ja tekevät sen niin salakavalasti kuin vain drow voi.

Kun Monen Nuolen kuningaskunnassa valtaan nousee uusi örkkikuningas ja kun itse örkkijumala Gruumsh vaatii taistelua, raakalaisten joukot kokoontuvat. Vuosikymmenten rauhan jälkeen pohjoisessa syttyy sota, jolle ei näy loppua – ei ennen kuin koko Maailmanselkä on verestä punainen.

Kumppanusten kirja -sarjassa seikkailevat Salvatoren kenties rakastetuin hahmo, musta haltia Drizzt Do’Urden, sekä muut jälleen toisensa löytäneet Salin kumppanukset. Kuninkaan nousu on sarjan toinen osa.