Rautakääpiön kosto (Kumppanusten kirja #3) - R. A. Salvatore9

Kirja-arvio :: Rautakääpiön kosto

Kirjoittanut Nella

Rautakääpiön kosto on mielestäni paras tämän sarjan osa. Siinä on reilusti jännitystä, taistelua ja seikkailua, mutta samalla tarinassa keskitytään suurempiinkin kuvioihin.

Sarjan edellisessä osassa, Kuninkaan nousussa, oli paljon tekstiä ns. 'vihollisen' elämästä. Itse en aina jaksanut sitä lukea niin innolla, joten pidin siitä ettei tässä osassa ollut niitä tapahtumia yhtä paljon. Tarina keskittyy enemmänkin Salin kumppanusten seikkailuihin. Kirja sisältää kaiken jännityksen lisäksi sopivasti romantiikkaa, syvällisempiä pohdintoja, juonittelua ja ystävyyttä.

Teksti on monesti todella monipuolista ja mahtipontista. Sitä on todellakin miellyttävää lukea ja suosittelen ehdottomasti muillekin.

Kirja-arvion palautteet +1

Rautakääpiön kosto

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Mika Renvall. Kannen kuva: Tyler Jacobson. Sidottu.

TAISTELUUN KADONNEET

Maailma on hukkunut pimeyteen ja sodan melskeeseen, ja veri valuu virtoina läpi pohjoisen. Örkkien joukot marssivat, piiritetyt kaupungit kukistuvat. Vanhat ystävyydet joutuvat koetukselle, ja uusia liittolaisuuksia solmitaan.

Toisensa uudelleen löytäneet Salin kumppanukset ovat ajautuneet taas erilleen. Regis ja Wulfgar taivaltavat Uumenenalan kavalissa syvyyksissä sillä aikaa kun Drizzt, Catti-Brie ja Bruenor yrittävät selvitellä kääpiövaltakuntien aikeita.

Örkkisotaherra Hartusk ryhtyy hurjaan hyökkäykseen, ja sen petolliset drow­liittolaiset puolestaan haluavat nyt vain Drizztin – viis siitä, miten paljon ihmisten, kääpiöiden, haltioiden tai örkkien henkiä se vaatii.

Rautakääpiön kosto on Kumppanusten kirja ­-sarjan päätösosa.