Maailman viimeiset tyypit (Maailman viimeiset tyypit #1) - Max Brallier, Douglas Holgate 7.66   9

Alkuteos ilmestynyt 2015. Kuvittanut Douglas Holgate. Suomentanut Ulla Selkälä. Sidottu.

Neropatti kohtaa Walking Deadin!

Railakas, uuden sarjan aloittava runsaasti kuvitettu romaani täynnä nerokkaita vekottimia, zombeja ja jättimäisiä hirviöitä.

Siitä asti kun hirviökatastrofi tuhosi maailman sellaisena kuin me sen tunnemme, 13-vuotias Jack on asunut puumajassaan suojanaan katapultteja ja vallihauta, seuranaan videopelit ja ravintonaan loputon varasto Oreo-keksejä ja Mountain Dew'ta.

Kun taistelu zombeja, siipirähkiä ja köynnösryönejä vastaan käy yksinäiseksi, Jack yhdistää voimansa nörtti-Quintin ja ääliö-Dirkin kanssa. Jack on päättänyt pelastaa ihastuksensa Junen ja maailman – ja olla olematta enää koskaan mikään keskivertokaveri! Pystyykö hän siihen?

Last Kids on Earth -kirjasarja on ollut huima menestys, ja niitä on myyty maailmanlaajuisesti jo yli miljoona kappaletta. Kirjoihin perustuva Netflix-sarja lanseerataan syksyllä 2019.

Kirja julkaistu tammikuu 18, 2019 (WSOY)
Alkuperäinen nimi The Last Kids on Earth
Tietoja muokattu helmikuu 28, 2019

Maailman viimeiset tyypit

Maailman viimeiset tyypit (Maailman viimeiset tyypit #1) 7.66   9
Maailman viimeiset tyypit: Zombiparaati (Maailman viimeiset tyypit #2) 9.00   2
Maailman viimeiset tyypit: Painajaiskuningas (Maailman viimeiset tyypit #3) 9.00   1
Maailman viimeiset tyypit: Kosminen kauhu (Maailman viimeiset tyypit #4) 9.00   1
Maailman viimeiset tyypit: Keskiyön miekka (Maailman viimeiset tyypit #5) 8.50   2
Maailman viimeiset tyypit: Luurankotie (Maailman viimeiset tyypit #6) 7.00   2
Maailman viimeiset tyypit: Tuomiopäivän taisto (Maailman viimeiset tyypit #7) 8.16   18
Maailman viimeiset tyypit: Kielletty linnake (Maailman viimeiset tyypit #8) 10.00   1
Maailman viimeiset tyypit: Hirviöulottuvuus (Maailman viimeiset tyypit #9) 10.00   3
Maailman viimeiset tyypit: Junen seikkailu 8.00   1
Maailman viimeiset tyypit: Quintin ja Dirkin sankaritehtävä 8.16   18

Matti Karjalainen
helmikuu 11, 2019

Max Brallierin "Maailman viimeiset tyypit" on lapsille ja varhaisnuorille suunnattu romaani, jota on mainostettu lauseella "Neropatin päiväkirja kohtaa Walking Deadin".

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita piisaa, kun kolmetoistavuotias Jack ystävineen yrittää selviytyä hengissä hirviöiden kansoittamassa kotikaupungissaan ja pelastaa samalla ihastuksensa kohteen. Vaikka mukana on zombeja ja muuta kauhukuvastoa, on pääpaino kuitenkin toiminnalla ja huumorilla, joka ei kyllä ole näin aikuislukijasta mitenkään erityisen oivaltavaa tai ratkiriemukasta. Ripaus kunnianhimoa ei muutenkaan olisi tehnyt kirjalle haittaa, sen verran kliseisiä polkuja tallataan.

No, lukipa kirjan kuitenkin ihan kivutta, ja uskon kohderyhmän voivan innostua romaanista, viimeistään siinä vaiheessa kun Netflix-sarja ilmestyy kuvioihin.

Suomennos ei miellyttänyt minua kaikilta osin. Meihemi? Ja miksi ihmeessä kurvipallo, kun kierteinenkin on olemassa?

Henri Linkinen
Henri Linkinen