Kirja-arvio: Ready Player One: Romaani

Kirjoittanut Velma

Löysin kirjan vahingossa kirjaston normaalista romaanihyllystä ja nappasin sen mukaan retrotyylisen kannen perusteella. Vaikka olenkin 80-luvun lapsia, niin sen ajan populaarikulttuuri ei ole ominta alaani, kun olen silloin ollut liian nuori. Tietämättömyys aiheesta ei lukiessa haitannut eikä toisaalta kaikkea uutta myöskään tullut tulvimalla. Kirjan paksuuskin kerkisi hetken aikaa epäilyttää siinä vaiheessa kun tajusin aiheen, mutta oikeasti tämä oli tosi koukuttava. En edes kerinnyt lukiessa huomata mitään epäloogisuuksia tai epäuskottavia kohtia.... En ole kovin paljon dystopioita lukenut, että voisin niitä kunnolla vertailla, mutta silti tämä on sieltä lajityypin parhaasta päästä.

Ready Player One: Romaani

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut J. Pekka Mäkelä.

1. painos: Gummerus, 2012. Kansi: Tuomo Parikka. Sidottu.
2. painos: Gummerus, 2018. Elokuvakansi. Nidottu.

Alex-palkinto 2012. Locus-palkintoehdokas 2012, Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2013.

PELI ALKAA. VOITTAJA LÖYTÄÄ AARTEEN JA PELASTAA MAAILMAN. OLETKO VALMIS?

2044. Wade Watts, niin kuin suurin osa ihmiskuntaa, pakenee kurjistuneen maapallon ahdistavaa todellisuutta viettämällä koko valveillaoloaikansa kirjautuneena OASISiin, rönsyilevään virtuaaliseen utopiaan, jossa jokainen voi olla ja tehdä mitä haluaa.

Miljoonien muiden lailla Wade pelaa peliä, jonka voittaja perii maailman rikkaimman miehen ja universumillisen virtuaalimaailmoja. OASISin luonut pelisuunnittelija James Halliday on testamentannut sen hallinnan sille, joka ratkaisee kolme kätkettyä arvoitusta. Arvoitukset ja vihjeet liittyvät Hallidayn nuoruuteen, 1980-luvun populaarikulttuuriin, josta Wade tietää kaiken viimeistä piirtoa myöten.

Wade törmää onnekkaasti ensimmäiseen ratkaisuun ja käynnistää pelin kiihkeätahtisen loppuvaiheen, jossa täytyy muun muassa pelata virheetön Pac-Man-peli ja osata Monty Pythonin vuorosanoja ulkoa. Äkkiä hän huomaa joutuneensa epätoivoiseen kilpajuoksuun tuhansien muiden kanssa. Kilpailu ulottuu pelottavalla tavalla myös todellisuuteen – ja tulee muuttamaan sekä Waden että koko maailman perinpohjaisesti.

Ready Player One on kuin Nick Hornbyn High Fidelityn ja elokuvan Paluu tulevaisuuteen risteytys, joka esittelee estottoman nostalgisesti 1980-luvun musiikkia, elokuvia, tv-sarjoja, kolikko- ja konsolipelejä, sarjakuvia, animea, roolipelejä ja kirjoja.

WWW.READYPLAYERONE.FI

"Ensimmäinen ajatukseni, kun olin saanut Ready Player Onen luettua oli: 'Ei voi olla totta! Tämähän on aikuisten Harry Potter!'" – Huffington Post

"Ihan pirun mieletön. Tämä kirja hiveli koko nörttiruumiini jokaista nörtähtävää kohtaa. Minusta tuntui, kuin se olisi kirjoitettu juuri minulle." – Patrick Rothfuss, kirjan Name of the Wind kirjoittaja

"Ready Player One ei mahdu mihinkään olemassa olevaan muottiin. Viimeinkin uuden sukupolven Neurovelho." – William Lavender, kirjan Obedience kirjoittaja

"Vili Vonkka kohtaa Matrixin […] pursuaa viittauksia 80-luvun idoleihin, triviaan ja nostalgiaan – Pac-Maniin, WarGamesiin, Zorkiin, Duran Duraniin, AC/DC:hin, Rushiin, Star Warsiin ja Star Trekiin, Blade Runneriin, Dungeons & Dragonsiin ja animeen." – USA Today

"Kasarinostalgia ja 1980-luvun populaarikulttuurin ihannointi pelastavat maailman valloittavan hauskassa peliromaanissa." – Tähtivaeltaja-palkintoraati